Aktiv Undervisning: Et Flipped Læringsdesign af Kursusmoduler på Videregående Uddannelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24227Nøgleord:
Læringsdesign, Kursusmodul, Aktiv læring, Flipped learning,Resumé
Artiklens formål er at undersøge potentialerne i anvendelse af digitale værktøjer i didaktisk design af kursusmoduler på videregående uddannelser med henblik på at fremme læringen og optimere undervisningstiden. Det antages at den digitale revolution, som i dag har stor indflydelse på vores hverdag, har ændret den måde vi tilgår, skaber, deler og udveksler viden, og som konsekvens er den traditionelle forelæsning ikke længere er velegnet til dybdelæring.
Der tages udgangspunkt i et kursusmodul ved ingeniøruddannelsen Arkitektur, Design og Mediateknologi, der omhandler bærende konstruktioner i arkitektur. Kurset er struktureret efter den problem- og projekt-baserede lærings-model og intentionen er at udvikle en ny undervisningsform der tager responsen i betragtning, som er modtaget af undervisere og studerende gennem kvalitative og kvantitative undersøgelser af nuværende forhold på kursusmodulet.
Artiklen præsentere en ’flipped learning’ tilgang der anvender onlineundervisnings teknologier i kombination med ’gamification’ principper til at danne et stimulerende online læringsmiljø. Ved anvendelse af online undervisning til teoretiske principper og begreber, er det hensigten at transformere den traditionelle præsentationslektion til aktiv læring i forelæsningslokalet, baseret på dialog i plenum.
Downloads
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.