Læringsportfolio som individuelt refleksionsrum i kollektiv læring
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.23226Resumé
Problembaseret læring, som det praktiseres på Aalborg Universitet, stiller store krav til de studerendes individuelle evner til faglig interaktion. Viden tilegnes gennem øvelser og gruppearbejde, problemstillinger formuleres i tilknytning til konkrete, faglige praksisser, og projekter udarbejdes i samarbejde med medstuderende. Langt de fleste læreprocesser er således indrammet af fagligt og socialt betingede kontekster, som øver indflydelse på den studerendes handle- og læringsmuligheder. At lære i samspil med andre kræver, at man er i stand til at træde ind dette samspil med et relevant og konstruktivt, selvstændigt bidrag til til den fælles læreproces. Derfor stiller situeret læring som studieform også høje krav til den enkelte studerendes individuelle studiestrategier og evne til aktivt at tage ansvar for egen faglige udvikling. Artiklen diskuterer læringsportfolioer som didaktisk redskab til at styrke den enkelte studerendes bevidsthed om og evne til at reflektere over egen læring og dermed at kvalificeret den individuelle, fagpersonlige forudsætning for at kunne træde konstruktivt ind i og beriget ud af skiftende læringsfællesskaber.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.