Fire trin mod udbytterige studenteroplæg - Hvordan præsentationer i undervisningen højner fagligheden og bliver en positiv oplevelse

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v11i20.21980

Nøgleord:

Studenteroplæg, underviserudvikling, aktiverende undervisning

Resumé

Studenteroplæg er en både meget anvendt og meget udskældt disciplin. I denne artikel foretages fire nedslag for at hjælpe undervisere med mere tydeligt at rammesætte studenteroplæg som læringsaktivitet. De fire nedslag er: 1) Længe før oplægget, hvor aktiviteten indlejres i faget; 2) lige før oplægget hvor underviseren låner lidt af sin troværdighed til den studerende, der skal holde oplæg; 3) under oplægget, hvor underviseren har fokus på aktiv lytning og 4) efter oplægget, hvor feedback på oplægget hjælper de studerende med at få et fagligt sprog. Artiklens fokus er at klæde undervisere på til at få en hensigtsmæssig praksis i forhold til studenteroplæg. Student presentations are both very common and frequently criticized. In this article, four elements are singled out to help teachers in higher education frame student presentations as a learning activity. The four elements are: 1) Long before the presentation: the presentations need to be part of the learning goals. 2) Just before the presentation: the teacher lends some of her ethos to the presenting student. 3) During the presentation: focus on being an active listener and 4) after the presentation: provide feedback that helps develop a specialized language rather than maintain a social hierarchy. The focus of the article is to help higher education teachers develop an appropriate practice when using student presentation as a learning activity.

Forfatterbiografi

Linda Greve, Aarhus Universitet

Ph.d.-stipendiat, uddannelsesudvikler, Center for Undervisning og Læring, Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

Downloads

Yderligere filer

Publiceret

2016-04-19

Citation/Eksport

Greve, L. (2016). Fire trin mod udbytterige studenteroplæg - Hvordan præsentationer i undervisningen højner fagligheden og bliver en positiv oplevelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(20), 122–129. https://doi.org/10.7146/dut.v11i20.21980