Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer
En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361Resumé
Nye campusbyggerier er ofte præget af åbne og transparente fysiske studiemiljøer, der fremmer fællesskabet. Men hvordan oplever de studerende muligheder for faglig fordybelse i disse åbne studiemiljøer? Dette spørgsmål er omdrejningspunktet for denne artikel. Teoretisk kombinerer artiklen Hauges teori om faglig fordybelse med Schmidts begreb om det ambiente. Spørgsmålet undersøges gennem en kvalitativ analyse af walk and talk-interviews med studerende fra Campus Aarhus C, VIA University College. Undersøgelsen viser, at studerende har forskellige behov for ambiente stimuli afhængigt af deres faglig fordybelsesaktiviteter, og at valget af studiested formes af disse behov. De åbne og transparente studiemiljøer tilbyder forskellige varierende ambienter, der for nogle studerende opleves som stimulerende for faglig fordybelsesaktiviteter, mens andre finder dem distraherende og forstyrrende. Derudover identificeres udfordringer relateret til studerendes rutiner for valg af studiested og tidsbegrænsninger i forhold til at finde passende studiemiljøer, hvilket kan medføre en oplevelse af mangel på egnede studiepladser.
Referencer
Challi, R., & Jeppesen Høxbroe, L. (2016). De fysiske rammer på erhvervs¬ uddannelserne. www.dcum.dk.
Christensen, P. H. (2014). Kreative rum (1. udgave). Hans Reitzel.
Glavind, J. G. (2019). Kvalitativ indholdsanalyse (J. G. Glavind & H. Helboe Pedersen, Eds.; 2. udgave, p. 134 sider). Gyldendal.
Hall, E. T. (1973). Den skjulte dimension. Nyt Nordisk Forlag.
Hauge, P. (2020). Kontorkoma : fra støj til fordybelse i dit arbejde (1. udgave). Akademisk Forlag.
Horst, S., & Misfeldt, M. red. (2010). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: Baggrundsrapport. https://www.ind.ku.dk/projekter/projekter/undervisningsmiljo/Baggrundsrapport-FremtidensUndervisningsmilj_P_Universitetet.pdf
Hummelmose, M., & Sindal, A. (2021). Rum til alle - det gode undervisningsmiljø på FGU. https://dcum.dk/media/jasltu5c/rumtilalle_fgu.pdf
Illeris, K. (2015). Læring (3rd ed.). Samfundslitteratur.
Keiding, T. B. (2012). Del af eller uden for fællesskabet ? - rummet som medskaber af uformelle læreprocesser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(13), 41-53. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.5888
Kirkeby, I. M., Byggeforskningsinstitut, S., Aarhus, A., & högskolan, K. tekniska. (2006). Skolen finder sted. Statens Byggeforskningsinstitut.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3rd ed.). Hans Reitzel.
Magasinet Sundhed. (2019). Afbrydelser stresser ... mere end du måske tror. http://magasinet-sundhed.dk/afbrydelser-stresser-mere-end-du-tror/
Møller, C. H., & Bonde, J. (2019). Rumlig organisering for læring Arkitektstuderendes oplevelser af en tegnesal til 180 personer (Vol. 27). https://tidsskrift.dk/dut/article/view/112642/164393 . https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112642
Nagbøl, S. (2002). Oplevelsesanalyse og subjektivitet. Psyke & Logos, 23(284-315), 32. https://doi.org/10.7146/pl.v23i1.8587
Nagbøl, S. m. fl. (2020). Oplevelsesanalyse om vidensudvikling (T. Fristrup & S. Nagbøl, Eds.; 1. udgave). Hans Reitzel.
Rambøll Management Consulting, Københavns Professionshøjskole, & Danmark. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Fysiske rammer der understøtter inkluderende læringsmiljøer. Undervisningsministeriet, Styrelsen for undervisning og kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Temah%C3%A6fte%20-%20Fysiske%20rammer.pdf
Rasmussen, S. E. (1966). Om at opleve arkitektur (Optryk). Gad.
Schmidt, U. (2013). Det ambiente : sansning, medialisering, omgivelse. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.608223
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.