Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer

En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College

Forfattere

  • Kristine Nielsen Bygningskonstruktøruddannelsen, VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361

Resumé

Nye campusbyggerier er ofte præget af åbne og transparente fysiske studiemiljøer, der fremmer fællesskabet. Men hvordan oplever de studerende muligheder for faglig fordybelse i disse åbne studiemiljøer? Dette spørgsmål er omdrejningspunktet for denne artikel. Teoretisk kombinerer artiklen Hauges teori om faglig fordybelse med Schmidts begreb om det ambiente. Spørgsmålet undersøges gennem en kvalitativ analyse af walk and talk-interviews med studerende fra Campus Aarhus C, VIA University College. Undersøgelsen viser, at studerende har forskellige behov for ambiente stimuli afhængigt af deres faglig fordybelsesaktiviteter, og at valget af studiested formes af disse behov. De åbne og transparente studiemiljøer tilbyder forskellige varierende ambienter, der for nogle studerende opleves som stimulerende for faglig fordybelsesaktiviteter, mens andre finder dem distraherende og forstyrrende. Derudover identificeres udfordringer relateret til studerendes rutiner for valg af studiested og tidsbegrænsninger i forhold til at finde passende studiemiljøer, hvilket kan medføre en oplevelse af mangel på egnede studiepladser.

Referencer

Challi, R., & Jeppesen Høxbroe, L. (2016). De fysiske rammer på erhvervs¬ uddannelserne. www.dcum.dk.

Christensen, P. H. (2014). Kreative rum (1. udgave). Hans Reitzel.

Glavind, J. G. (2019). Kvalitativ indholdsanalyse (J. G. Glavind & H. Helboe Pedersen, Eds.; 2. udgave, p. 134 sider). Gyldendal.

Hall, E. T. (1973). Den skjulte dimension. Nyt Nordisk Forlag.

Hauge, P. (2020). Kontorkoma : fra støj til fordybelse i dit arbejde (1. udgave). Akademisk Forlag.

Horst, S., & Misfeldt, M. red. (2010). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: Baggrundsrapport. https://www.ind.ku.dk/projekter/projekter/undervisningsmiljo/Baggrundsrapport-FremtidensUndervisningsmilj_P_Universitetet.pdf

Hummelmose, M., & Sindal, A. (2021). Rum til alle - det gode undervisningsmiljø på FGU. https://dcum.dk/media/jasltu5c/rumtilalle_fgu.pdf

Illeris, K. (2015). Læring (3rd ed.). Samfundslitteratur.

Keiding, T. B. (2012). Del af eller uden for fællesskabet ? - rummet som medskaber af uformelle læreprocesser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(13), 41-53. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.5888

Kirkeby, I. M., Byggeforskningsinstitut, S., Aarhus, A., & högskolan, K. tekniska. (2006). Skolen finder sted. Statens Byggeforskningsinstitut.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3rd ed.). Hans Reitzel.

Magasinet Sundhed. (2019). Afbrydelser stresser ... mere end du måske tror. http://magasinet-sundhed.dk/afbrydelser-stresser-mere-end-du-tror/

Møller, C. H., & Bonde, J. (2019). Rumlig organisering for læring Arkitektstuderendes oplevelser af en tegnesal til 180 personer (Vol. 27). https://tidsskrift.dk/dut/article/view/112642/164393 . https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112642

Nagbøl, S. (2002). Oplevelsesanalyse og subjektivitet. Psyke & Logos, 23(284-315), 32. https://doi.org/10.7146/pl.v23i1.8587

Nagbøl, S. m. fl. (2020). Oplevelsesanalyse om vidensudvikling (T. Fristrup & S. Nagbøl, Eds.; 1. udgave). Hans Reitzel.

Rambøll Management Consulting, Københavns Professionshøjskole, & Danmark. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Fysiske rammer der understøtter inkluderende læringsmiljøer. Undervisningsministeriet, Styrelsen for undervisning og kvalitet. https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Temah%C3%A6fte%20-%20Fysiske%20rammer.pdf

Rasmussen, S. E. (1966). Om at opleve arkitektur (Optryk). Gad.

Schmidt, U. (2013). Det ambiente : sansning, medialisering, omgivelse. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.608223

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Nielsen, K. (2025). Faglig fordybelse i åbne og transparente fysiske studiemiljøer: En undersøgelse af hvordan de studerende oplever mulighederne for faglig fordybelse i åbne og transparente studiemiljøer på Campus Aarhus C,VIA University College. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.145361

Nummer

Sektion

Faglig artikel