Tværfaglig tænkning i universitetsundervisning

Erfaringer fra et valgfag i mental sundhedsfremme

Forfattere

  • Line Nielsen Institut for Psykologi, Københavns Universitet
  • Christina Juul Jensen Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
  • Signe Allerup Vangkilde Institut for Psykologi, Københavns Universitet
  • Charlotte Bjerre Meilstrup Institut for Psykologi, Københavns Universitet
  • Malene Kubstrup Nelausen Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144510

Resumé

Tværfaglighed i universitetsundervisning fremhæves ofte som relevant, men der mangler konkrete vejledninger til at integrere tværfaglighed i undervisningen. Formålet med nærværende udviklingsprojekt var at udvikle og evaluere undervisningselementer, der kunne fremme studerendes tværfaglige tænkning på et nyt tværfagligt valgfag. Projektet tog afsæt i en teoretisk model for tværfaglig tænkning med fire underliggende kompetencer (refleksion, samarbejde, kritisk tænkning og håndtering af usikkerhed). Der blev indsamlet empiri via motivationsskriv, logbog, spørgeskemaundersøgelse og midtvejsevaluering. Erfaringerne viste, at de studerende oplevede, at flere af de afprøvede undervisningselementer gjorde det tværfaglige fokus håndgribeligt og tydeligt samt at deres færdigheder inden for tværfaglig tænkning blev styrket. Dog var der også udfordringer forbundet med at forstå og forholde sig til, hvad tværfaglighed egentlig indebærer. Udviklingsprojektet har ført til en række overvejelser om, hvordan tværfagligheden kan styrkes særligt i universitetssettings, der har tradition for en mere enkeltfaglig tilgang.

Referencer

Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., Schneider, M. & Luhmann, M. (2018, 2018/06/01/). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83-94. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2018.02.007

Christensen, G. (2013a). Gruppearbejde. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.), Universitetspædagogik, 189-200. Samfundslitteratur.

Christensen, G. (2013b). Projektgrupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Christoph, N., van Gorp, T., Hayes, M., de Roo, M., Stokker, E., de Greef, L. & Strømme, M. H. (2015). Interdisciplinary Learning Activities. Institute for Interdisciplinary Studies.

Geertshuis, S. A. (2019). Slaves to our emotions: Examining the predictive relationship between emotional well-being and academic outcomes. Active Learning in Higher Education, 20(2), 153-166. https://doi.org/10.1177/1469787418808932

Hughes, G. & Spanner, L. (2019). The University Mental Health Charter.

Jacobsen, D. (2020). Tværprofessionelle studiegrupper: en håndbog. Samfundslitteratur.

Keeling, R. P. (2014). An Ethic of Care in Higher Education: Well-Being and Learning. Journal of College and Character, 15(3), 141-148. https://doi.org/10.1515/jcc-2014-0018

Koushede, V. J. & Rasmussen, M. V. (2020). Institutleder og dekan: Det er tid til at få mental sundhed på pensum. Altinget. https://www.altinget.dk/artikel/professorer-det-er-tid-til-at-faa-mental-sundhed-paa-pensum

Krogh, L. & Wiberg, M. (2020). Problemorienteret og projektorganiseret undervisning. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.), Universitetspædagogik, 215-228. Samfundslitteratur.

KU (2023). Talent and collaboration. Strategy 2023. https://international.ku.dk/newsletter/billeder/Strategy_UK.pdf

KU (2024a). Kursusbeskrivelse: Mental sundhedsfremme i teori og praksis. https://kurser.ku.dk/course/apsb21755u/2023-2024

KU (2024b). The Teaching and Learning in Higher Education Programme at the Faculty of Social Sciences. https://samf.ku.dk/pcs/english/forteachers/tlhe/

KU (2024c). Sammen på SAMF - ABC for mental sundhed på universitetet. https://psy.ku.dk/abc/sammen-paa-samf/

Lindvig, K. (2022). Loud and soft voices of interdisciplinarity in higher education. I T. Øland, Sauzet, S., Ryberg, M.L., Lindvig, K. (red.), Configurations of Interdisciplinarity Within Education. Danish Experiences in a Global Educational Space. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003083245-5

Lindvig, K. & Ulriksen, L. (2016). Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11, 9. https://doi.org/10.7146/dut.v11i20.21168

Mansilla, V. B., Miller, W. C. & Gardner, H. (2000). On disciplinary lenses and interdisciplinary work. I S. Wineburg & P. Grossman (red.), Interdisciplinary curriculum - challenges to implementation, 17-38. Teachers College Press.

Nielsen, A. J. & Vallgårda, S. (2014). Tværfaglighed som ideal og praksis - folkesundhedsvidenskabelige erfaringer i at uddanne på tværs af faggrænser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 9(16), 11. https://doi.org/10.7146/dut.v9i16.9711

Nielsen, L. , Bermejo-Martins E. , Nelausen, M. K., Madsen C. S., Riva, E., Koushede V. J., Meilstrup C. B. (2024) The ABCs of mental health at the university: a multi-level intervention design for promoting mental well-being. Frontiers in Public Health, 12. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1382393

Rask, L., Hansen, M. B., Ravn, I. & Rask, A. K. (2021). Studiegrupper. Samarbejde og facilitering. Hans Reitzels Forlag.

Riva, E., Stewart-Brown, S., Rahman, Y., Gerson, J. & Ashworth, S. (Forthcoming). Can an academic, interdisciplinary intervention help to solve wellbeing issues among higher education students? I Interdisciplinary Learning and Teaching: Practice and Pedagogies. Ethics Press.

Ryberg, M. L., Øland, T., Lindvig, K. & Sauzet, S. (2022). Configurations of interdisciplinarity across the educational system. I T. Øland, Sauzet, S., Ryberg, M.L., Lindvig, K. (red.), Configurations of Interdisciplinarity Within Education. Danish Experiences in a Global Educational Space. Routledge.

Schein, E.H. (2010). Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons.

Schijf, J. E., van der Werf, G. P. C. & Jansen, E. P. W. A. (2023, 2023/10/02). Measuring interdisciplinary understanding in higher education. European Journal of Higher Education, 13(4), 429-447. https://doi.org/10.1080/21568235.2022.2058045

Turner, M., Holdsworth, S. & Scott-Young, C. M. (2016, 2016/05/26). Resilience at University: the development and testing of a new measure. Higher Education Research & Development, 36(2), 386-400. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1185398

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Nielsen, L., Jensen, C. J., Vangkilde, S. A., Meilstrup, C. B., & Nelausen, M. K. (2025). Tværfaglig tænkning i universitetsundervisning: Erfaringer fra et valgfag i mental sundhedsfremme. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144510

Nummer

Sektion

Faglig artikel