Towards a Pedagogy of Higher Education

Forfattere

  • Kasper Anthon Sørensen Forskningscenter for problemorienteret projektlæring, Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v18i34.136316

Resumé

Towards a Pedagogy of Higher Education – The Bologna Process, Didaktik and Teaching af Gunnlaugur Magnússon og Johannes Rytzler, Routledge 2022, 151 sider. På engelsk.

En ambitiøs og teoretisk bog, der, fra et kritisk-didaktisk perspektiv, giver sit bud på en universitetspædagogik post-Bologna. Bogen er med sit grundige pædagogiske og filosofiske begrebsarbejde et væsentligt bidrag til dansk universitetspædagogik, fordi den udfordrer det dominerende fokus på studerendes læring, kompetenceudvikling og employability og tvinger læseren til at gentænke fundamentale spørgsmål, såsom: Hvad er universitetets pædagogiske rolle? Hvad skal studerende lære, og hvordan? Hvad er underviserens rolle? Hvilket samfund og hvilken verden ønsker vi at leve i?

Bogen vil til tider lidt meget og har teoretisk en afsøgende karakter, men dens grundlæggende pædagogisk-didaktiske bidrag fremstår klart og velskrevet. Jeg vil anbefale den til alle, der kerer sig om – og ønsker et sprog for – universitetets pædagogiske opgave.

Referencer

Feldt, J. E., & Petersen, E. B. (2021). Studying as Experimentation: Habits and Obstacles in the Ecology of the University. Philosophy and Theory in Higher Education, 3(3), 55-67 (13). https://doi.org/10.3726/PTIHE032021.0005

Thompson, C. & Weiss, G. (2021). The Quest of Participation: Studying from the Perspective of Practice Theory. Philosophy and Theory in Higher Education, 3(3), 71-82. https://doi.org/10.3726/PTIHE032021.0006

Wright, S., Carney, S., Krejsler, J. B., Nielsen, G. B., & Williams Ørberg, J. (2019). Enacting the University: Danish University Reform in an Ethnographic Perspective. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-024-1921-4

Downloads

Publiceret

2023-05-01

Citation/Eksport

Sørensen, K. A. (2023). Towards a Pedagogy of Higher Education. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 18(34). https://doi.org/10.7146/dut.v18i34.136316