Stopklods eller trappe? En undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelse til et sprogstudium

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129433

Resumé

Baseret på en generel opfattelse af, at overgangen mellem uddannelsestrin er central for fastholdelse af studerende, er formålet med denne artikel at undersøge de normer og adfærdsmønstre, som sprogstuderende har taget afsked med, såvel som deres oplevelse af overgangen til nye normer og adfærdsmønstre på første semester af deres universitetssprogstudium. Datagrundlaget omfatter undervisningsobservationer og uformelle samtaler på ungdomsuddannelser samt fokusgruppeinterviews med sprogstuderende på universitetet i starten af henholdsvis første og andet semester. Analyserne tydeliggør elementer i overgangen, som de studerende finder udfordrende.
Dette gælder f.eks. grammatikundervisningen på universitetet, manglende sparring med medstuderende i studiegrupper, uklar relevans af bestemte fag og undervisernes praksis på den digitale læringsplatform. Resultaterne sammenholdes desuden med tidligere studier af overgange mellem uddannelsestrin.

Referencer

Bowles, A., Dobson, A., Fisher, R. & McPhail, R. (2011). An Exploratory Investigation into First Year Student Transition to University. In K. Krause, M. Buckridge, C. Grimmer & S. Purbrick-Illek (Eds.) Research and Development in Higher Education: Reshaping Higher Education, 34 (pp. 61-71). The Higher Education Research and Development Society of Australasia, Inc.

Brewerton, P.M. & Millward, L.J. (2001). Organizational Research Methods. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209533

Cuevas, M., Campbell, K., Lowery-Hart, R.D., Mallard, J., & Andersen, A. (2013). Using faculty learning communities to link FYE and high-risk core courses: A pilot study. Learning Communities Research and Practice, 1(1), article 8.

Dahler-Larsen, A.M. & Dahler-Larsen, P. (1999). Fokusgrupper i teori og praksis. Politologiske Skrifter, 2/1999. Odense: Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.

Damsgaard, H.L. (2019). Studielivskvalitet: Studenters erfaringer med og opplevelse av kvalitet i høyere utdanning. Universitetsforlaget, Oslo. https://doi.org/10.18261/10.9788215031354-2019

Daryai-Hansen, P., Fischer-Rasmussen, A.-M., Fenyvesi, K., Gebauer, M., Gorbahn, K., Hansen, C., … Vinther, P. (2020). Tyskelevers og tyskstuderendes kognition - opsummering af undersøgelsens centrale resultater. Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog. Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. Retrieved from https://static curis.ku.dk/portal/files/241313558/Opsummering_Tyskelevers_og_studerendes_kognition.pdf.

Elving, P.E. & Hansen, R. (2020). 3 opmærksomhedspunkter i overgangen til universitetet. Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelse af at starte på universitetet? Dansk Universitetspædagogisk tidsskrift 15(29), 70-86. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.120632

EVA (2017). Studiestartens betydning for frafald på videregående uddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/studiestartens-betydning-frafaldet-paa videregaaende-uddannelser.

EVA (2018). Fastholdelse af studerende på videregående uddannelse. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/fastholdelse-studerende-paa-videregaaende uddannelser.

EVA (2019). Sammenhænge mellem unges begrundelser for studievalg og frafald på de videregående uddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende uddannelse/sammenhaenge-mellem-unges-begrundelser-studievalg-frafald-paa.

Bundgaard, K., Dam, L., & Haugaard, R. (2020). Overgangen til et sprogstudium på universitetet - en undersøgelse af spansk- og tyskstuderendes studiestart. Aalborg Universitet. Retrieved from https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/348099962/Rapport_NCFF.pdf.

Bundgaard, K., Dam, L., & Haugaard, R. (2021). Brobygning til sproguddannelser på universitetet: Fem praksisanbefalinger. Sprogforum 73, 67-76.

Gale, T. & Parker, S. (2014). Navigating change: a typology of student transition in higher education. Studies in Higher Education, 39(5), 734-753. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.721351

Gregersen, A.F.M., Holmegaard, H.T., & Ulriksen, L. (2021). Transitioning into higher education: rituals and implied expectations. Journal of Further and Higher Education, 45(10), 1356-1370. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1870942

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 137-151). København: Hans Reitzels Forlag.

Harvey, L. & Drew, S. (with Smith, M.) (2006). The first-year experience: a review of literature for the Higher Education Academy. The Higher Education Academy.

Leese, M. (2010). Bridging the gap: supporting student transitions into higher education. Journal of Further and Higher Education, 34(2), 239-251. https://doi.org/10.1080/03098771003695494

Mathiasen, H. (2007). Hvordan sikrer man sig, at de studerende lærer det, de skal? In M. Paulsen & L. Qvortrup (Eds.), Luhmann og dannelse (pp. 203-229). København: Unge Pædagoger.

Mathiasen, H., Søndergaard, B.D, Kølsen de Wit, C. Blach, C, Ågård, D., Bendixen, F.H., … Sørensen, H. (2009). Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet. Forskningsrapport. Retrieved from https://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/10/Udfordringer-i-overgange.pdf.

Morgan, D.L. (1997). Focus Groups as Qualitative Research. London: Sage. https://doi.org/10.4135/9781412984287

Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (herunder videoobservation). In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 97-112). København: Hans Reitzels Forlag.

Qvortrup, A. & Rasmussen, H.F. (2017). Karrierelæring og overgang til videregående uddannelser. Gymnasiepædagogik, 108. Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber.

Qvortrup, A., Smith, E., Lykkegaard, E. & Rasmussen, F. (2018). Studiemiljø og frafald på videregående uddannelser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 151-178. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97282

Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 29-53). København: Hans Reitzels Forlag.

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45(1 (Winter)), 89-125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Tinto, V. (1993). Leaving College. Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago/London: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

Tinto, V. (2017). Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(3), 254-269. https://doi.org/10.1177/1521025115621917

Ulriksen, L., Holmegaard, H.T. & Madsen, L.M. (2017). Making sense of curriculum-the transition into science and engineering university programmes. Higher Education, 73, 423-440. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0099-4

Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Retrieved from https://ufm.dk/publikationer/2017/filer/strategi-for styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.pdf.

Van Gennep, A. (1960). The rites of passage. Oversat af M. Vizedon & G. Caffee. Chicago: University of Chicago Press. Oprindeligt udgivet som Les rites de passage. Paris: Nourry, 1909. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226027180.001.0001

Ågård, D. (2009). Overgang fra gymnasiet til engelsk på universitetet - en undersøgelse af overgangen fra gymnasiet til de første år på engelskstudiet på universitetet. In Mathiasen et al. (2009). Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet (pp. 81-98). Forskningsrapport. Retrieved from https://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/10/Udfordringer-i-overgange.pdf.

Downloads

Publiceret

2022-06-13

Citation/Eksport

Dam, L., Bundgaard, K., & Haugaard, R. (2022). Stopklods eller trappe? En undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelse til et sprogstudium . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 90–106. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129433

Nummer

Sektion

Videnskabelig artikel