Stopklods eller trappe? En undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelse til et sprogstudium
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129433Resumé
Baseret på en generel opfattelse af, at overgangen mellem uddannelsestrin er central for fastholdelse af studerende, er formålet med denne artikel at undersøge de normer og adfærdsmønstre, som sprogstuderende har taget afsked med, såvel som deres oplevelse af overgangen til nye normer og adfærdsmønstre på første semester af deres universitetssprogstudium. Datagrundlaget omfatter undervisningsobservationer og uformelle samtaler på ungdomsuddannelser samt fokusgruppeinterviews med sprogstuderende på universitetet i starten af henholdsvis første og andet semester. Analyserne tydeliggør elementer i overgangen, som de studerende finder udfordrende.
Dette gælder f.eks. grammatikundervisningen på universitetet, manglende sparring med medstuderende i studiegrupper, uklar relevans af bestemte fag og undervisernes praksis på den digitale læringsplatform. Resultaterne sammenholdes desuden med tidligere studier af overgange mellem uddannelsestrin.
Referencer
Bowles, A., Dobson, A., Fisher, R. & McPhail, R. (2011). An Exploratory Investigation into First Year Student Transition to University. In K. Krause, M. Buckridge, C. Grimmer & S. Purbrick-Illek (Eds.) Research and Development in Higher Education: Reshaping Higher Education, 34 (pp. 61-71). The Higher Education Research and Development Society of Australasia, Inc.
Brewerton, P.M. & Millward, L.J. (2001). Organizational Research Methods. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209533
Cuevas, M., Campbell, K., Lowery-Hart, R.D., Mallard, J., & Andersen, A. (2013). Using faculty learning communities to link FYE and high-risk core courses: A pilot study. Learning Communities Research and Practice, 1(1), article 8.
Dahler-Larsen, A.M. & Dahler-Larsen, P. (1999). Fokusgrupper i teori og praksis. Politologiske Skrifter, 2/1999. Odense: Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Damsgaard, H.L. (2019). Studielivskvalitet: Studenters erfaringer med og opplevelse av kvalitet i høyere utdanning. Universitetsforlaget, Oslo. https://doi.org/10.18261/10.9788215031354-2019
Daryai-Hansen, P., Fischer-Rasmussen, A.-M., Fenyvesi, K., Gebauer, M., Gorbahn, K., Hansen, C., … Vinther, P. (2020). Tyskelevers og tyskstuderendes kognition - opsummering af undersøgelsens centrale resultater. Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog. Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. Retrieved from https://static curis.ku.dk/portal/files/241313558/Opsummering_Tyskelevers_og_studerendes_kognition.pdf.
Elving, P.E. & Hansen, R. (2020). 3 opmærksomhedspunkter i overgangen til universitetet. Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelse af at starte på universitetet? Dansk Universitetspædagogisk tidsskrift 15(29), 70-86. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.120632
EVA (2017). Studiestartens betydning for frafald på videregående uddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/studiestartens-betydning-frafaldet-paa videregaaende-uddannelser.
EVA (2018). Fastholdelse af studerende på videregående uddannelse. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/fastholdelse-studerende-paa-videregaaende uddannelser.
EVA (2019). Sammenhænge mellem unges begrundelser for studievalg og frafald på de videregående uddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut. Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende uddannelse/sammenhaenge-mellem-unges-begrundelser-studievalg-frafald-paa.
Bundgaard, K., Dam, L., & Haugaard, R. (2020). Overgangen til et sprogstudium på universitetet - en undersøgelse af spansk- og tyskstuderendes studiestart. Aalborg Universitet. Retrieved from https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/348099962/Rapport_NCFF.pdf.
Bundgaard, K., Dam, L., & Haugaard, R. (2021). Brobygning til sproguddannelser på universitetet: Fem praksisanbefalinger. Sprogforum 73, 67-76.
Gale, T. & Parker, S. (2014). Navigating change: a typology of student transition in higher education. Studies in Higher Education, 39(5), 734-753. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.721351
Gregersen, A.F.M., Holmegaard, H.T., & Ulriksen, L. (2021). Transitioning into higher education: rituals and implied expectations. Journal of Further and Higher Education, 45(10), 1356-1370. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1870942
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 137-151). København: Hans Reitzels Forlag.
Harvey, L. & Drew, S. (with Smith, M.) (2006). The first-year experience: a review of literature for the Higher Education Academy. The Higher Education Academy.
Leese, M. (2010). Bridging the gap: supporting student transitions into higher education. Journal of Further and Higher Education, 34(2), 239-251. https://doi.org/10.1080/03098771003695494
Mathiasen, H. (2007). Hvordan sikrer man sig, at de studerende lærer det, de skal? In M. Paulsen & L. Qvortrup (Eds.), Luhmann og dannelse (pp. 203-229). København: Unge Pædagoger.
Mathiasen, H., Søndergaard, B.D, Kølsen de Wit, C. Blach, C, Ågård, D., Bendixen, F.H., … Sørensen, H. (2009). Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet. Forskningsrapport. Retrieved from https://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/10/Udfordringer-i-overgange.pdf.
Morgan, D.L. (1997). Focus Groups as Qualitative Research. London: Sage. https://doi.org/10.4135/9781412984287
Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (herunder videoobservation). In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 97-112). København: Hans Reitzels Forlag.
Qvortrup, A. & Rasmussen, H.F. (2017). Karrierelæring og overgang til videregående uddannelser. Gymnasiepædagogik, 108. Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber.
Qvortrup, A., Smith, E., Lykkegaard, E. & Rasmussen, F. (2018). Studiemiljø og frafald på videregående uddannelser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 151-178. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97282
Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder. En grundbog (pp. 29-53). København: Hans Reitzels Forlag.
Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45(1 (Winter)), 89-125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089
Tinto, V. (1993). Leaving College. Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago/London: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001
Tinto, V. (2017). Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(3), 254-269. https://doi.org/10.1177/1521025115621917
Ulriksen, L., Holmegaard, H.T. & Madsen, L.M. (2017). Making sense of curriculum-the transition into science and engineering university programmes. Higher Education, 73, 423-440. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0099-4
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Retrieved from https://ufm.dk/publikationer/2017/filer/strategi-for styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.pdf.
Van Gennep, A. (1960). The rites of passage. Oversat af M. Vizedon & G. Caffee. Chicago: University of Chicago Press. Oprindeligt udgivet som Les rites de passage. Paris: Nourry, 1909. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226027180.001.0001
Ågård, D. (2009). Overgang fra gymnasiet til engelsk på universitetet - en undersøgelse af overgangen fra gymnasiet til de første år på engelskstudiet på universitetet. In Mathiasen et al. (2009). Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet (pp. 81-98). Forskningsrapport. Retrieved from https://www.gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/10/Udfordringer-i-overgange.pdf.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.