Eksempel, eksemplaritet, erfaring
Om iterativ autenticitet i læring
Resumé
Hvis det autentiske handler om den studerendes oplevelse af læringens relevans og læringens stræben efter den nære forbindelse til virkeligheden, så kan faget ”Frivilligledelse i praksis”, som Serviceøkonomuddannelsen på Erhvervsakademi Aarhus har udviklet og gennemfører i samarbejde med musikeventen NorthSide, måske tjene til inspiration. Artiklen er et forsøg på at gøre opmærksom på væsentlige aspekter i deltagelsens dimension, der hvor den studerende ikke blot performer men eksperimenterer med nye udgaver af sig selv. Artiklen beskriver derfor, hvordan vi arbejder med længerevarende fastholdelse af den studerende, med scenarieøvelser og transfer i praksisfællesskaber, og hvordan vi forsøger at understøtte udvikling af en faglig identitet hos den studerende. Autenticitet – forstået som en værdi i den lærende oplevelse – lægges frem i en firedimensionel optik, hvor vi argumenterer for at indtænke en iterativ dimension i læring for at understøtte transfer mellem praksiserfaring og identitetsdannelse hos den, som lærer.
Forfatteren(-erne) og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift/Dansk Universitetspædagogisk Netværk. The author(s) and the journal share the Copyright
Articles published in Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education) may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
We reserve first publication rights. Articles submitted to Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education may not be submitted to - or published in - other journals. Articles may be uploaded in institutional repositories if the author is required to so as part of a grant or institutional requirement.