Eksempel, eksemplaritet, erfaring

Om iterativ autenticitet i læring

Forfattere

  • Palle Nørgaard lektor erhvervsakademi aarhus, tidligere aarhus universitet
  • Magnus Hultberg

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.118780

Resumé

Hvis det autentiske handler om den studerendes oplevelse af læringens relevans og læringens stræben efter den nære forbindelse til virkeligheden, så kan faget ”Frivilligledelse i praksis”, som Serviceøkonomuddannelsen på Erhvervsakademi Aarhus har udviklet og gennemfører i samarbejde med musikeventen NorthSide, måske tjene til inspiration. Artiklen er et forsøg på at gøre opmærksom på væsentlige aspekter i deltagelsens dimension, der hvor den studerende ikke blot performer men eksperimenterer med nye udgaver af sig selv. Artiklen beskriver derfor, hvordan vi arbejder med længerevarende fastholdelse af den studerende, med scenarieøvelser og transfer i praksisfællesskaber, og hvordan vi forsøger at understøtte udvikling af en faglig identitet hos den studerende. Autenticitet – forstået som en værdi i den lærende oplevelse – lægges frem i en firedimensionel optik, hvor vi argumenterer for at indtænke en iterativ dimension i læring for at understøtte transfer mellem praksiserfaring og identitetsdannelse hos den, som lærer.

Downloads

Publiceret

2020-11-02

Citation/Eksport

Nørgaard, P., & Hultberg, M. (2020). Eksempel, eksemplaritet, erfaring: Om iterativ autenticitet i læring. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(29), 105–118. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.118780

Nummer

Sektion

Faglig artikel