Elevers deltagelsesmåder når de sammen skaber animationsfilm i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v41i71.162633Emneord (Nøkkelord):
Deltagelse, agens, animationsfilm, didaktik, skole, mobiltelefonerSammendrag
Artiklen undersøger, hvordan elever deltager i produktion af digitale animationsfilm i folkeskolen, og hvordan deltagelsen formes i mødet med materialer, teknologier og undervisningens rammer. Med afsæt i projektet »Same, same but different« og Gert Biestas agensbegreb udvikles en model for deltagelsesmåder i skabende praksis baseret på kvalitative analyser af lydoptagelser og observationer. Modellen identificerer seks måder, hvorpå elever deltager i skabende praksis: den udførende, tænkende, kommunikative, responsivt æstetiske, situationssensitive og modstandsbaserede deltagelse. Artiklen tilbyder analytiske indsigter, der kan danne grundlag for nye perspektiver på elevers deltagelse i (film)skabende sammenhænge. Den diskuterer desuden didaktiske, etiske og praktiske implikationer ved filmproduktion i skolens kontekst samt strukturelle betingelser, der muliggør og understøtter digital skabelse som en integreret del af skolens dannelsesopgave.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 © BUKS og forfatterne

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Tidsskriftet følger dansk ophavsret