Brolopperne: Håbefulde fortællinger, om verdener der bliver til med teater, børn og pædagoger som skabende fællesskab

Forfattere

  • Pernille Welent Sørensen
  • Mette Langeberg Lund

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v40i69.150395

Emneord (Nøkkelord):

Verden-skabelse (Worlding), samskabelse, dagtilbud, scenekunst

Sammendrag

Dagtilbuddet Brolopperne arbejder mod at blive en institution med kunst og kulturprofil i 2025. I 2022 indgik Brolopperne et partnerskab med Det Kongelige Teater, for blandt andet at udforske, hvordan scenekunst kan forankres i daginstitutionen gennem kontinuerlige møder. I denne artikel vil vi gerne vise nogle af mulighederne ved sådan et samarbejde. Muligheder for at børn, voksne og teater kan blive til i et børnekulturelt landskab.

Ved at anvende Donna Haraways forståelse om viden som situeret og om verden-skabelse i fællesskaber, ønsker vi at formidle nogle af de forskellige fortællinger der foregår i samarbejdet mellem Det Kongelige Teater og Dagtilbuddet Brolopperne. Fortællinger om, hvordan verden med teater, børn og pædagoger bliver til i konstante bevægelser og fortællinger, der forstyrrer ordner og modsætninger som stor/lille, barn/voksen, kunst/kultur, forsker/udforsket.

Fortællingerne om samarbejdet og dets betydning præsenteres i tre spor, det ene spor tager afsæt i pædagoger og ledelsens formuleringer, det andet tager afsæt i Det Kongelige Teaters (DKT) børneteams formuleringer, det tredje tager afsæt i forskerens teateroplevelse sammen med et barn fra Brolopperne. Vi ønsker ikke at fortolke og forklare de forskellige perspektiver, men snarere at invitere til at forbinde sig med de forskellige perspektiver og de muligheder de åbner op for.

Nedlastinger

Publisert

2024-10-26

Hvordan referere

Sørensen, P. W., & Lund, M. L. (2024). Brolopperne: Håbefulde fortællinger, om verdener der bliver til med teater, børn og pædagoger som skabende fællesskab. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 40(69), 20. https://doi.org/10.7146/buks.v40i69.150395

Utgave

Seksjon

Artikler (ikke peer reviewed)