Musikalske impulser til æstetisk fordybelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v38i65.134798Emneord (Nøkkelord):
tidlig kulturstart, dagtilbud, musik, kultur med børnSammendrag
Denne formidlingsartikel består af små, billedskabende nedslag i en musikpædagogisk proces med 3-4-årige børn i et dagtilbud, hvor instrumenter, chiffontørklæder og små fingersommerfugle indgår. Nedslagene viser nogle glimt af, hvordan små børns møder med kunst og kultur kan udfolde sig mellem kunstform og hverdagsæstetik, mellem kunstnere og pædagoger, mellem børne-liv og ledelsesperspektiv.
I forbindelse med Kulturministeriets initiativ Tidlig Kulturstart og det regionale projekt Impuls og fordybelse – børns kulturelle indtryk og udtryk i dagtilbud i Sønderjylland besøgte forfatterne som observatør en børnehave som har arbejdet sammen med en musikpædagog fra den lokale kulturskole. Under besøget søgte forfatteren fokus på det pædagogiske personales rolle og undersøgte samtidigt, hvordan musikalske impulser kan give anledning til æstetisk fordybelse for børnene.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 © BUKS og forfatterne
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Tidsskriftet følger dansk ophavsret