Pædagogstuderende som formidlere af erhvervsfag i pædagogisk praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152318Keywords:
børn, håndværk, kreativitet, formidlingsfællesskab, leg, praksisfaglighedAbstract
I artiklen undersøges, hvorledes håndværk og erhvervsfag kan formidles til børn og inspirere til kreative aktiviteter med mange deltagelsesmuligheder via formidlingsfællesskaber bestående af håndværkere, pædagogstuderende, undervisere og forskere. Artiklen baseres på forskningsprojektet »Børnesvendebrev«, hvor pædagogstuderende besøger erhvervsuddannelser og herefter designer pædagogiske aktiviteter til børn med støtte fra undervisere, forskere og håndværkere. Artiklen bidrager med viden om, hvorledes nye former for formidlingsfællesskaber kan tilvejebringe ny inspiration til børn på måder, der både inkorporerer pædagogiske værdier og håndværksmæssige færdigheder. Forskningsprojektet er baseret på design-based research, hvormed designprincipper udvikles undervejs og afprøves sammen med børn. Empirien, der udgør artiklens fokus, består af forskernes og undervisernes nedskrevne observationer, to gruppeinterviews med studerende samt fotos taget i forbindelse med de studerendes afprøvning af aktiviteter med børnene.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 © BUKS og forfatterne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Tidsskriftet følger dansk ophavsret