Med Nour i børnehave og Mustafa i kiosken – etnicitet og kulturmøder i billedbøger for børn

Forfattere

  • Ditte Andreassen
  • Helle Hovgaard Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125798

Nøgleord:

anvendt børnelitteratur; kulturmøder; kulturforståelse; diversitet; børnesyn

Resumé

Artiklen undersøger, hvordan børnesyn og kulturforståelse spiller ind i fremstillinger af kulturmøder i dansk børnelitteratur i det 21. århundrede, her gennem analyse af billedbøgerne Nour og Noras første dag i børnehave og Mustafas Kiosk, samt inddragelse af andre relevante værker. Med kulturmøder i børnelitteraturen som omdrejningspunkt befinder vi os i krydsfeltet mellem sociologi og anvendt børnelitteratur, og med dette kultursociologiske perspektiv vil analysen af billedbøgerne vise, at selv med de bedste intentioner risikerer tilsyneladende inkluderende fortællinger at indeholde selvmodsigelser og utilsigtede stereotyper. Man kan sige, at artiklen grundlæggende tager form som en undersøgelse af, hvad det, vi her kalder en inkluderende fortælling, egentlig er. Eftersom billedbøger som litterært medie betjener sig af både verbale og visuelle virkemidler vil analysen tilsvarende omfatte såvel illustrationer som tekst. 

Referencer

anvendt børnelitteratur; kulturmøder; kulturforståelse; diversitet; børnesyn 

Downloads

Publiceret

2021-04-19

Citation/Eksport

Andreassen, D., & Jørgensen, H. H. (2021). Med Nour i børnehave og Mustafa i kiosken – etnicitet og kulturmøder i billedbøger for børn. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 37(64), 22. https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125798

Nummer

Sektion

Artikler (peer reviewed)