Spontane aktiviteter – fra policybegreb til pædagogisk faglighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125797Keywords:
spontane aktiviteter; daginstitutionspædagogik; pædagogisk læreplan; policy-antropologi.Abstract
Med den reviderede dagtilbudslov og »bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer« står de danske daginstitutionspædagoger midt i en forandringsproces, hvor gamle læreplanspraksisser må vige for nye. Til at understøtte forandringen har Børne-og Socialministeriet (nu Børne- og Undervisningsministeriet) i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut udgivet en række vejledningsmaterialer, som skal støtte pædagogers oversættelse af lovens intentioner og centrale begreber. I denne artikel vil vi undersøge, hvordan et policy-begreb som ’spontane aktiviteter’ skal understøtte forandringsprocessen, og hvordan begrebet kan styre pædagogers blikke for og arbejde med børns legekultur og udtryksformer. Formålet er gennem policy-analyse, litteratur-review og video observationer fra tre daginstitutioner at beskrive og forstå, hvad spontane aktiviteter dækker over både som politisk og som pædagogisk fænomen. Spon tane aktiviteter i policy-dokumenterne optræder som modvægt til de voksenstyrede lærings aktiviteter, der har domineret hverdagsstrukturen i daginstitutionerne i Danmark med stigende intensitet siden indførelsen af de første læreplaner i 2004. På baggrund af litteratur-review og empiriske analyser identificeres 5 indholdselementer i spontane aktiviteter. Disse perspektiverer vi til improvisationsteorien med henblik på at kunne diskutere, hvordan spontane aktiviteter kan producere (nye) fagligheder for pædagogerne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Tidsskriftet følger dansk ophavsret