Da sandkassen kom til Danmark – sandet der gav legen plads i storbyen

Forfattere

  • Louisa Haugaard Pedersen Skribent

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v36i63.115982

Nøgleord:

sandkasse; Dragehjelm; legeplads; sand; leg

Resumé

Denne artikel giver en historisk gennemgang af, hvordan og hvorfor den danske folkeskolelærer Hans Dragehjelm (1875-1948) introducerede Danmark for sandkassen i 1907. Artiklen bidrager særligt med en indsigt i hans pædagogiske forståelse og overvejelser om sandkassens betydning for byens børn og deres leg, som han fremlægger i sit første værk, Barnets leg i sandet fra 1909. Hans ambition var at bringe naturen ind til storbyen København ved at skabe børnevenlige rammer med sandlegepladser, som kunne rumme børns leg. Han argumenterede for, at alle børn nærede et stærkt behov for leg og syssel med materialer skabt af naturen selv og for leg i naturrige arealer som afgørende grundlag for at børn kunne vokse op og blive til sunde og fornuftige voksne. Han så leg som en helhedsorienteret læringsform, der udviklede både krop og psyke, hvilket bidrog positivt til børns naturlige modningsproces og opdragelse. Sand var særligt pædagogisk velegnet for alle børns legeudfoldelser, fordi sandleg understøttede et samspil mellem det enkelte barns hånd og ånd med et naturligt legetøjsmateriale, der hverken kunne gå i stykker eller var dyrt at anskaffe. Dragehjelms ambition var at give alle byens børn plads og mulighed for en sund opdragelse i samtidens voksende urbane landskaber ved hjælp af naturens legetøj: sand.

Downloads

Publiceret

2019-09-17

Citation/Eksport

Pedersen, L. H. (2019). Da sandkassen kom til Danmark – sandet der gav legen plads i storbyen. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 36(63), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v36i63.115982

Nummer

Sektion

Artikler (ikke peer reviewed)