Pædagogers særlige muligheder for at skabe legedeltagelse blandt børn i musikalske fællesskaber

Forfattere

  • Lærke Nørgaard Pallesen
  • Stine Bylin Bundgaard
  • Christina Dahl Madsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133779

Nøgleord:

børns musikalske lege, børns perspektiver, musikpædagogik, pædagogers musikalske kompetencer, pædagogers legekompetencer

Resumé

Børns leg i dagtilbud er et helt fundamentalt tema i centrale styringsdokumenter, hvor medarbejdere skal guide, understøtte og rammesætte, så alle børn kan være med i legefællesskaber. Der ligger et stort potentiale for fælles lege i musikalske aktiviteter, men også et vidensgab om musikpædagogikkens muligheder i dagtilbudskontekst. Formålet med artiklen er at bidrage med musikpædagogisk viden om, hvordan man på særlig vis kan inspirere til leg og skabe øvebaner for børns legedeltagelse i musikalske fællesskaber, hvor hele kroppen er med. Undersøgelsen af dette felt består af et review af international litteratur med fokus på at afgrænse centrale temaer for børns musikalske legedeltagelse. Litteraturgennemgangen resulterede i et antal temaer. Disse temaer er anvendt som forståelsesramme for en række ekspertinterviews med nogle af Danmarks mest erfarne musikpædagoger i danske dagtilbud. I artiklen præsenteres således, hvordan musikpædagoger oplever at kunne skabe legedeltagelse i musikalske fællesskaber. Der udfoldes tre analysefund. Det ene angår et musikalsk børnesyn, hvor musikpædagogens opmærksomhed rettes mod børns sansede oplevelser, som hun responderer på og inviterer til i fælles legende kommunikationsformer. Det andet beskriver betydningen af at være i besiddelse af et musikpædagogisk håndværk for at pirre børnegruppens nysgerrigheder samt kompetencer til at beherske forskellige legeroller. Mens det sidste fund peger mod musikrepertoirets betydning for dels at skabe genkendelighed, dels frihed til at eksperimentere og innovere de legende rammer. 

Downloads

Publiceret

2022-08-15

Citation/Eksport

Pallesen, L. N., Bundgaard, S. B., & Madsen, C. D. (2022). Pædagogers særlige muligheder for at skabe legedeltagelse blandt børn i musikalske fællesskaber. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 38(66), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133779