Når børn fælles skaber – om børns materialiserede samvær i leg

Forfattere

  • Anne-Lene Sand
  • Jens-Ole Jensen
  • Helle Marie Skovbjerg
  • Hanne Hede Jørgensen
  • Janne Hedegaard Hansen
  • Andreas Lieberoth

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133772

Nøgleord:

relationel materialisme, handlepotentiale, socialitet, leg og materialitet

Resumé

Artiklen handler om samspillet mellem børns sociale praksisser og materialer. Med udgangspunkt i et empirisk materiale fra et designbaseret forskningsprojekt og begreberne intra-action (Barad, 2007) og affinity (Mason, 2018) udforskes det hvordan materialer indgår i børns leg med hinanden og hvilke potentialer materialer har i børns leg? Der er ikke blot tale om, at børn anvender og leger med materialer, men at materialerne enten gennem form, fylde, konsistens eller rammesætning påvirker børnene og sågar trækker legen og børnene i en særlig retning. Den måde børnene er sammen på, er ikke italesat verbalt af børnene, men kropsligt, og det markerer et social samvær gennem en fælles optagethed. Dertil viser artiklens analyser, at materialer muliggør og medetablerer et socialt rum i børns leg, og pædagogernes rammesætning af børns leg. Artiklen peger på, at materialers relationelle betydning skaber en forståelse for fælles skabende praksisser, som er kortvarige, intense, nonverbale, sensoriske, dynamiske og processuelle. Et fokus på materialitet og krop, frem for verbalt sprog og social position, vil i et fremadrettet forskningsperspektiv kunne bidrage med viden om, hvordan man kan skabe deltagelsesmuligheder for børn gennem brug af materialer.

Downloads

Publiceret

2022-08-15

Citation/Eksport

Sand, A.-L., Jensen, J.-O., Skovbjerg, H. M., Jørgensen, H. H., Hansen, J. H., & Lieberoth, A. (2022). Når børn fælles skaber – om børns materialiserede samvær i leg. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 38(66), 18. https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133772