Demokratiske processer i gruppearbejde

– potentiel betydning for fremtidig pædagogiske praksis

Forfattere

  • Henriette Duch
  • Caroline Bach

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.161011

Nøgleord:

arbejdspædagogik, pædagogisk assistent, demokrati, gruppearbejde, dagtilbud

Resumé

Resume
Når lærere på den pædagogiske assistentuddannelse, PAU, anvender gruppearbejde, kan det være en måde at introducere eleverne til demokratiske processer, hvilket kan få betydning for, hvordan de senere arbejder med demokrati i dagtilbud. Artiklen undersøger sådanne processer ud fra et empirisk studie. På baggrund af observationer samt interviews, og med arbejdspædagogik som det teoretiske afsæt, analyseres to eksempler. Eksemplerne illustrerer, at trods forskellige former for gruppearbejde, så kan demokrati integreres i pædagogikken. Det konkluderes imidlertid, at de demokratiske processer i gruppearbejdet er implicitte. Derfor diskuteres det, hvorvidt demokratiske intentioner med gruppearbejdet bør gøres mere eksplicitte på PAU-uddannelsen, hvis erfaringerne herfra skal forankres i de studerendes fremtidige praksis.

Abstract: Democratic processes in group work. Potential significance for future pedagogical practice
When teachers in the pedagogical assistant education program (PAU) use group work, it can introduce students to democratic processes, which can have implications for practice in daycare facilities. The article examines such processes based on an empirical study. Based on observations and interviews, and with work pedagogy as the theoretical foundation, two examples are analyzed. The examples illustrate that despite different forms of group work, democracy can be integrated into pedagogy. However, it is concluded that the democratic processes are implicit, and therefore it is discussed whether it is necessary to make democratic intentions explicit in group work if experiences from this are to be anchored in practice for future daycare employees.

Forfatterbiografier

Henriette Duch

lektor ph.d., VIA University College

Caroline Bach

lektor, VIA University College

Referencer

Andreasen, K. E. (2023). Evaluering og gruppearbejde. In H. Duch (red.), Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser: begrundelser og perspektiver (s. 75-95). Frydenlund Academic.

Andreasen, K. E., & Duch, H. S. (2025). Prøven i folkeskolens praktisk/musiske fag håndværk og design: mulige konstitutive virkninger set i lyset af fagets formål. Cepra-Striben, 34, s. 30-43. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.561

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent (2024, 15. juni). BEK nr. 739

Biesta, G. J. J. (2014). Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik. Klim.

Blatchford, P.; Kutnick, P.; Baines, E. & Galton, M. (2003). Towards a social pedagogy of classroom group. International Journal of Educational Research. 39, s. 153-172. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00078-8

Christensen, G. (2020). Grupper i pædagogikken: fra indbyrdes undervisning til progressive tiltag og Cooperative Learning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1635

Dagtilbudsloven (2020, 06. januar). Lovbekendtgørelse nr. 2. Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.

Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Klim

Duch, H. (2025). Pædagogik og didaktik på erhvervsuddannelser med almene og erhvervsrelaterede perspektiver. Skandinavisk tidsskrift for yrker i utvikling 10 (1), s. 159-178. https://doi.org/10.7577/sjvd.5734

Duch, H. (2023). Demokrati - Potentialer og udfordringer i en social- og sundhedsuddannelse. Utbildning & Demokrati, 32(1), s. 27-45. https://doi.org/10.48059/uod.v32i1.2103

Duch, H., & Skov, T. K. (2023). Demokrati på erhvervsuddannelser med afsæt i social- og sundhedsuddannelser. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 13(1), s. 1-27. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.231311

Erhvervsuddannelsesloven (2024, 16. august). Lovbekendtgørelse nr. 961. Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser.

Gonon, P. (2022). The legitimation of school-based Bildung in the context of vocational education and training: The legacy of Eduard Spranger. Journal of Philosophy of Education 56 (3): s. 438-449. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12678

Husen, M. (1978). Arbejdsbegrebet i den pædagogiske filosofi. Georg Kerschensteiners dannelsesteori. Odense Universitetsforlag.

Kerschensteiner, G. (1925). Arbejdsskolen. Einar Harcks Forlag.

Klafki, W. (2011). Dannelsesteori og didaktik: Nye studier. Klim.

Klitmøller, J., & Sommer, D. (red.). (2015). Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Hans Reitzel.

Kristiansen, S. & Krogstrup, H. K. (1999). Deltagende observation. Hans Reitzels Forlag.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Interview: Introduktion til et håndværk. Hans Reitzel.

Lauridsen, E., & Dohn, N. B. (2017). Implicitte forudsætninger i gruppearbejde. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (1), s. 80-89.

Lieberkind, J. (2020). Nordiske unge—politisk fællesskab og engagement. Foreningen Norden. http://foreningen-norden.dk/wp-content/uploads/2020/10/Nordiske-unge-politisk-faellesskab-og-engagement-2020.pdf

Ringskou, L. T., Vengsgaard, C. K. M., & Bach, C. N. (2020). Klubpædagogen mellem demokrati, frihed og markedsgørelse? Tre nøglefortællinger om klubpædagogisk professionsidentitet. Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 4(2), s. 64-79. https://tidsskrift.dk/FPPU/article/view/122504/169683

Skov, T. K., & Duch, H. (2023). Gruppearbejde som en demokratisk aktivitet. I H. Duch (red.), Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver (s. 41-50). Frydenlund.

Sloane, P. F. E. (2022). Re-reading Kerschensteiner today: Doing VET in German vocational schools—A search for traces. Journal of Philosophy of Education 56 (3): s. 408-424. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12674

Downloads

Publiceret

2025-11-07

Citation/Eksport

Duch, H., & Bach, C. (2025). Demokratiske processer i gruppearbejde: – potentiel betydning for fremtidig pædagogiske praksis. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(2), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.161011