Sværdslag, røverier og ritualer

– om dannelsesmomenter i et fritidspædagogisk liverollespil

Forfattere

  • Martin Helt Brunsgaard
  • Annette Knudsen
  • Ane Bjerre Odgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.161010

Nøgleord:

fritidspædagogik, dannelse, liverollespil

Resumé

Resumé
Denne artikel undersøger, hvordan aktiviteten liverollespil kan beskrives og forstås som fritidspædagogik. Artiklen er baseret på observationer, feltsamtaler og interviews fra et etnografisk feltarbejde i Lyng Rollespil, et fritidspædagogisk tilbud til børn og unge (10-18 år). Artiklen viser, hvordan deltagelse i rollespillet fordrer, at spillerne bevæger sig ind i og kan udholde risikofyldte spilsituationer. Med afsæt i en dannelsesteoretisk udlægning af Simmels begreb om selskabelighed viser artiklen, hvordan sådanne situationer udgør potentielle dannelsesmomenter, hvor spilerne må re-orientere deres deltagelse for at kunne forblive en del af spillefællesskabet. Hermed indskriver rollespillet sig i en fritidspædagogisk tradition for aktivitetsbårne fællesskaber, hvor børn og unge kan gøre erfaringer med at være og blive til som individer i et fællesskab.

Abstract: Sword strikes, robberies and rituals – formative moments in a leisure time role play
This article examines how live action role play (LARP) can be described and perceived as a pedagogical activity in an after-school program. The article is based on observations, field conversations, and interviews from an ethnographic fieldwork at Lyng Rollespil, an after-school program for children and adolescents (age 10-18). The article shows how participation in role-playing requires players to enter and endure risky situations. The article shows how such situations constitute potential formative moments, where players must re-orient their participation to remain part of the community. Thus, roleplaying is inscribed in a pedagogical tradition of activity-based communities, where children and adolescents can experience to be and to become an individual within a community.

Forfatterbiografier

Martin Helt Brunsgaard

cand.mag., lektor, UC SYD

Annette Knudsen

master i Uddannelse og Læring, lektor, UC SYD

Ane Bjerre Odgaard

ph.d., docent, UC SYD

Referencer

Boysen, M. S. W. (2022). Et kollektiv af superhelte: Om hvordan individ og fællesskab kan kobles i kreative ungdomsfællesskaber. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 6(2), s. 29-43. https://doi.org/10.7146/fppu.v6i2.134273

Boysen, M.S.W. (2024). Det fælles tredje - det, vi gør sammen, har betydning. I: T. Ankerstjerne (red.). Fritidspædagogikken gentænkt

(s. 43-55). Dafolo.

Brodersen, M., Jensen, A. W., Hald, M., Løth, K., & Boysen, M. S. W. (2022). Sofaer, pandekager og lyde fra flere verdener: Selskabelighed som fritidsinstitutionel samværsform. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 6(2), s. 59-72. https://doi.org/10.7146/fppu.v6i2.134275

Clarke, V. & Braun, V. (2016). Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), s. 297-298. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262613

EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) (2018). Børns og unges brug af fritids- og klubtilbud. https://eva.dk/Media/638366701556914124/Rapport%20B%C3%B8rns%20og%20unges%20brug%20af%20fritids-%20og%20klubtilbud.pdf

Flyvbjerg, B. (2015). Fem misforståelser om casestudiet. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.). Kvalitative metoder. En grundbog. (2. Udg., s. 497-520). Hans Reitzels Forlag.

Gravesen, D. T. (2024). En tilgængelighedens pædagogik: fritids- og ungdomspædagogisk faglighed med afsæt i børn og unges egne perspektiver. I C. Schultz, & K. E. Petersen (red.), Fritids- og ungdomspædagogik: en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge (s. 116-138). Ungdomsringen.

Hansen, N.F. & Rose, P. (2024). Pædagogisk musikalitet i arbejdet med børn og unge - pædagogiske medspil og positioner i aktivitetsbårne fritidspædagogiske fællesskaber. I: T. Ankerstjerne (red.). Fritidspædagogikken gentænkt (s. 57-67). Dafolo.

Hansen, N. F., Heiden, T., & Snorre Wilms Boysen, M. (2024). Fritidspædagogik som decentreringskunst: Unges identitetsarbejde mellem oplevelsestunneler og åbne horisonter. I: K. E. Pedersen & C. Schultz (red.), Fritids- og Ungdomspædagogik: en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge (s. 140-162). Ungdomsringen.

Hammershøj, Lars Geer (2001) Selvdannelse og nye former for socialitet - technofesten som eksempel. I: Dansk Sociologi, Bind 12, Nr. 2, 2001, s. 23-44.

Hammershøj, L. G. (2017). Dannelse i uddannelsessystemet. Hans Reitzels Forlag.

Atkinson, P., & Hammersley, M. (1994). Ethnography and participant observation. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 248-261). Sage Publications, Inc.

Hastrup, K., Rubow, C. & Tjørnhøj-Thomsen, T. (red.) (2011). Kulturanalyse: Kort fortalt. Samfundslitteratur.

Jensen, E. & Brinkmann, S. (2011). Fællesskab i skolen. Udfordringer og muligheder. Akademisk Forlag.

Odgaard, A. B., Brunsgaard, M. H. & Knudsen, A. (2024). ”Jeg har brugt en fucking måned på den her karakter!” Om legens funktioner i et fritidspædagogisk live-rollespil. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(5). https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.5994

Petersen, K. E. & Sørensen, T. E. M. (2021). Fritids- og ungdomsklubbernes betydning for børn og unges trivsel og udvikling. Pædagogisk indblik. Aarhus Universitetsforlag. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/Fritids-_og_ungdomsklubber/11_-_Fritids-_og_ungdomsklubbers_betydning_for_boern_og_unges_trivsel_og_udvikling.pdf

Petersen, K. E., Hansen, P. R., Damkjær-Ohlsen, S., & Duncan-Bendix, J. (2023). Pædagogers arbejde med børn og unge i fritidspædagogikken: fritidspædagogikkens betydning for børn og unges trivsel, udvikling og livsmuligheder. DPU, Aarhus Universitet. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Ebog_-_Paedagogers_arbejde_med_boern_og_unge_i_fritidspaedagogikken.pdf

Prytz, M. (2023). Ny minister vil skrue op for pædagogikken: Der er for lidt fokus på fritiden. Børn & Unge. https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/ny-minister-vil-skrue-op-paedagogikken-der-er-lidt-fokus-paa-fritiden

Ringskou, L. T., & Gravesen, D. T. (2020). Med viden skal skole- og fritidspædagogik bygges: En kortlægning og kritisk analyse af forskningsbaseret litteratur på feltet for skole- og fritidspædagogik i Danmark. Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 4(1),

s. 20-32. https://doi.org/10.7146/fppu.v4i1.119212

Ringskou, L. & Jensen, L.K. (2024). Ungeperspektiver på ungdomsklubbens fællesskaber. I: T. Ankerstjerne (red.). Fritidspædagogikken gentænkt (s. 95-108). Dafolo.

Schultz, C., & Petersen, K. E. (red.) (2024). Fritids- og ungdomspædagogik - en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge. Ungdomsringen.

Simmel, G. (2019). Sociabilitetens sociologi. I: S. Christensen et al. (red.). Simmel – sociologiens eventyrer (s. 177-189). Samfundslitteratur.

Stanek, A.H. & Højholt, C. & Kousholt, D. (2014). Fritidspædagogik, faglighed og fællesskaber. Dafolo.

UFM (Uddannelses- og Forskningsministeriet) 2014. Den danske kodeks for integritet i forskning. https://ufm.dk/publikationer/2015/filer/file

Ziehe, T. (1999). God anderledeshed. I: C. Nejst Jensen & A. Knudsen (Red.), Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund (s. 202-214). Billesø & Baltzer.

Downloads

Publiceret

2025-11-07

Citation/Eksport

Brunsgaard, M. H., Knudsen, A., & Odgaard, A. B. (2025). Sværdslag, røverier og ritualer: – om dannelsesmomenter i et fritidspædagogisk liverollespil. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(2), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.161010