Pædagogmedhjælpere i daginstitutioner
– hvad siger skandinavisk forskning?
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v8i2.150378Nøgleord:
pædagogmedhjælper, daginstitution, arbejdsopgaver, roller, teacher assistant, preschool, tasks and rolesResumé
Denne forskningsoversigt undersøger, hvad vi fra skandinavisk forskning ved om pædagogmedhjælpere, der arbejder med 0-6-årige på daginstitutionsområdet. Emnet er højaktuelt, fordi pædagogmedhjælpere udgør ca. 50 % af det pædagogiske personale i en række europæiske lande. Manglen på uddannet personale er massiv og vil formentlig blive forværret (se bl.a. EVA 2020a). Forskningsoversigten er baseret på i alt 26 studier. Der blev søgt efter litteratur i forskningsdatabaserne Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC) og Education Resources Information Center (ERIC) i perioden fra d. 23.2.2023 til d. 6.3.2023. Gennemgangen af litteraturen viser, at der overordnet er fire emner, der går igen: pædagogmedhjælpernes 1) baggrund, 2) kompetenceudvikling, 3) arbejdsopgaver og roller og 4) trivsel. Nærværende forskningsoversigt fokuserer på de tre førstnævnte emner.
Abstract
Daycare assistants in daycare centers – what do we know from Scandinavian research?
This literature review examines what we know from Scandinavian research about teacher assistants working in preschools with 0-6-year-old children. This is particularly relevant as educational assistants comprise approximately 50 % of the teaching staff in several European countries. This shortage of trained educators is significant and likely to worsen (EVA 2020a). The overview is based on 26 studies from the Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC) and the Education Resources Information Center (ERIC) with searches conducted from 23.2.2023 to 6.3.2023. The literature review reveals four recurring topics: the teacher assistants’ 1) background; 2) competency development; 3) tasks and roles and 4) well-being. The present literature review focuses on the first three topics.
Referencer
Aspøy, T. M. & Bråten, B. (2014). Språklige rollemodeller. Hvordan barnehageansattes kompetanse om spark kan styrkes. Oslo: Fafo. Lokaliseret d. 30.6.2023 fra: https://www.fafo.no/images/pub/2014/20354.pdf
Aspøy, T. M., Nicolaisen, H. & Nyen, T. (2013). Vilkår for læring i kommunene. En kartlegging av fire arbeidsfelt. Oslo: Fafo-rapport 2013: 35. Lokaliseret d. 30.6.2023 fra: https://www.fafo.no/images/pub/2013/20325.pdf
Berntsson, P. (2004). Att tillvarata förskollärarutbildningen. Tidsskrift för lärarutbildning och forskning, 11(3–4), 105–114.
Bryderup, I. M., Langager, S. & Robenhagen, O. (2000). Pædagogmedhjælpernes arbejde i daginsitutioner for 0-6-årige. København: Danmarks Pædagogiske Institut.
Bundesagentur für Arbeit (2023). Arbeitsmarkt kompakt – Pädagogisches Personal in der Kinderbetreuung und -erziehung, Nürnberg, feb. 2023. Lokaliseret d. 22.6.2023 fra: https://statistik.arbeitsagentur.de/DE/Statischer-Content/Statistiken/Themen-im-Fokus/Berufe/Generische-Publikationen/AM-kompakt-Kinderbetreuung-erziehung.pdf?__blob=publicationFile
Børresen, M. B. & Haug, Håkon (2006). Personalsamarbeid i barnehagen med vekt på kommunikasjon. Rapport fra et utviklingsprosjekt i Borgen barnehage. Lokaliseret d. 22.3.2024 fra: https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/133852/rapp01_2006.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Eraut, M. I. (2004). Transfer of knowledge between education and workplace settings. In H. Rainbird, F. A. & A. Munro (Eds.), Workplace learning in context. (pp. 201-221). London og New York: Routledge.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (2023). Staff shortages in early childhood education and care (ECEC) – Policy brief, Publications Office of the European Union, 2023. Lokaliseret d. 7.7.2023 fra: https://data.europa.eu/doi/10.2766/385
EVA (2013). Udvikling i jobfunktioner og opgaver på dagtilbudsområdet. Analyse af kompetencekrav til EPOS-målgrupperne.
EVA (2017). Kvalitet i dagtilbud. Pointer fra forskning. København: Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret 20.32024 fra: https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kvalitet-dagtilbud-pointer-forskning
EVA (2020a). Pædagogisk personale i daginstitutioner og deres uddannelse.
EVA (2020b). Faglig kompetenceudvikling i dagtilbud. Første afrapportering fra Viden om Praksis – OECD’s dagtilbudsundersøgelse 2018.
EVA (2022). Evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan Slutrapport udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA (2023). Fire ud af ti nyoptagne studerende har været lærervikar, pædagogmedhjælper eller ansat i ældreplejen. Lokaliseret d. 22.3.2024 fra: https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/nyoptagne-studerende-vaeret-laerervikar-paedagogmedhjaelper-ansat
FOA (2019). Faglig kritik og sparring.
Gotvassli, K., Haugset, A. S., Johansen, B., Nossum, B. & Sivertsen, H. (2012). Kompetansebehov i barnehagen. En kartlegging av eiere, styrere og ansattes vurderinger i forhold til kompetanseheving. Steinkjer: Trøndelag Forskning og Utvikling. Rapport 2012:1. Lokaliseret d. 13.3.2023 fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/rapporter20og20planer/kompetansebehov_barnehage_rapport2012.pdf
Gradovski, M. & Løkken, M. I. (2014). Barnehagen som lærende organisasjon: Bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutvikling for assistentene. Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A. (red.): FoU i praksis 2013 conference proceedings. Trondheim: Akademika forlag, 187-193. Lokaliseret d. 7.3.2023. fra: https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2438194/Barnehagen.pdf?sequence=2
Gradovski, M. & Løkken, I. M. (2015). Chronotropic Thresholds, Reflection, and Transformation of Supervision Experiences for Preschool Assistants in Norwegian Preschools. International Journal of Early Childhood 45(2), 331-345.
Indenrigs- og Boligministeriets BENCHMARKINGENHED (2021). Arbejdstid blandt pædagogisk personale i kommunerne. Lokaliseret d. 20.3.2024 fra: https://benchmark.dk/Media/637777663336497822/Arbejdstid%20blandt%20p%C3%A6dagogisk%20personale%20i%20kommunerne_TILG-a.pdf
Jensen, B. & Marquard, M. (2020). Supporting the collaboration between ECEC core and assisting practitioners. Experiences of Learning Labs in the three Danish pilot schools. Aarhus University, DPU. Lokaliseret d. 7.7.2023 fra: https://pure.au.dk/ws/files/197963369/Denmark_final_report_FINAL.pdf
Karila, K.& J. Kinos (2012). Acting as Professional in a Finnish Early Childhood Education Context. C. Dalli, L. Miller & M. Urban (red). Early childhood grows up. Towards a Critical Ecology of the Profession. Dordrecht: Springer, 55–69.
Kjær, B. (2004a). Pædagogmedhjælperens kompetencer. Den lille forskel? Om pædagogmedhjælperes billede af os og dem. Fortællinger og forhandlinger om arbejdsmæssig identitet. Lokaliseret d. 10.3.2023. fra: https://pure.au.dk/ws/files/133220294/2004BK_PUF_Rapport.pdf
Kjær, B. (2004b). Den lille forskel? S. Bayer & J. S. Petersen (red.). Midt imellem. Fortællinger om pædagogmedhjælpernes arbejdsliv, København: Forlaget Børn og Unge, 40-80.
Lohmander, M. K.; Vandenbroeck, M.; Florence, P.; Peeters, J. & Alvestad, M. (2009): New Developments, i: European Early Childhood Education Research Journal, 17(3), 2009, 407-424.
Løvgren, M. (2016). Emotional exhaustion in day-care workers (red.), Ledelse og profesjonsutøvelse. European Early Childhood Education Research Journal 24(1), 157-167.
Manning, M., Wong, G. T. W., Fleming, C. M. & Garvis, S. (2019). “Is Teacher Qualification Associated With the Quality of the Early Childhood Education and Care Environment? A Meta-Analytic Review”. Review of Educational Research, 89(3):370-415.
Mehlbye, J. & Glæsner, H. (2003). Det pædagogiske personales tidsanvendelse i daginsitutioner i Frederiksberg Kommune. Lokaliseret d. 12.4.2023 fra: https://pure.vive.dk/ws/files/2058135/tidsanvendelse.pdf
Nicolaisen, H.; Seip, Å. S.; Jordfald, B. (2012). Tidstyver i barnehagen. Tidsbruk i barnehager i Bydel Alna. Lokaliseret d. 10.3.2023 fra: https://www.fafo.no/media/com_netsukii/20228.pdf
Nicolaisen, H. & Seip, Å. S. (2014). Barnhager – arbeidsorganisering og kvalitet i en likhetsorienteret kultur. Tidsskrift for velferdsforskning, 17(4), 16-29.
Nørregård-Nielsen, E. (2005). Pædagoger i skyggen: Om børnehavepædagogernes kamp for faglig anerkendelse. Sociologisk Institut, Københavns Universitet, ph.d.-afhandling.
OECD (2006). Starting Strong II. Early Childhood Education and Care. OECD Publishing.
Olsen, B. (2004): Et sted midt imellem, S. Bayer & J. S. Petersen (red.). Midt imellem. Fortællinger om pædagogmedhjælpernes arbejdsliv. København: Forlaget Børn og Unge, 81-134.
Olsen, B. (2007): Pædagogik, Pædagogmedhjælpere og pædagoger – Arbejdsdelinger og opdragelsespraksis i daginstitutioner (Ph.d.-afhandling). Viborg: Forlaget PUC.
Olsen. B. (2011). Orden og arbejdsdelinger i daginstitutionen. Nordisk Børnehaveforskning, 4(1), 2011, 33-40.
Publications Office of the European Union (2023). Staff in early childhood education and care in Europe 2022/2023. Lokaliseret d. 20.04.2024 fra: https://eurydice.indire.it/wp-content/uploads/2023/11/Structural-Indicators-2023-ECEC-staff-factsheet-11_2023.pdf
Rutar, S., Jensen, B., Marques, A., Cardona, M.J., Van der Mespel S & Van Laere, K., (2019). Supporting the collaboration between ECEC core and assisting practitioners. VALUE Literature Review in 4 countries (BE, DK, PT, SL). Ljubljana: ERI. Lokaliseret d. 7.7.2023 fra: https://www.value-ecec.eu
Steinnes, G. S. (2014a). Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane (Ph.d.-afhandling).
Steinnes, G. S. (2014b). Common Sense or Professional Qualifications? Division of Labour in Kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal, 22 (4), 2014. Lokaliseret d. 7.7.2023 fra: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1350293X.2014.947831
Steinnes, G. S. & Haug, P. (2013). Consequences of staff composition in Norwegian kindergarten. Nordic Early Childhood Education Research Journal, 6(13), 1-13.
Sylva, K.; Melhuish, E.; Sammons, P.; Siraj-Blatchford, I. & Taggart, B. (2010). Early Childhood Matters. Evidence from the Effective Pre-school and Primary Education Project. Routledge Taylor & Francis Group.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).