Naturforhold og trædesten til pædagogik for bæredygtighed i dagtilbud

Forfattere

  • Mia Husted
  • Katrine Dahl Madsen
  • Nanna Jordt Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i2.150372

Nøgleord:

Bæredygtighed, sted, deltagelse, Sustainability, place, participation

Resumé

Artiklen viser hvordan dominerende kulturelle forestillinger om børn og natur kan udgøre en barriere for hvem der inviteres til hvad, når der arbejdes med naturpædagogik i dagtilbud. Artiklen viser også, at undersøgende og inddragende tilgange til steder, naturforhold og deltagelse kan udvide mulighederne for at naturpædagogik kan udgøre en trædesten til pædagogik for bæredygtighed.

Abstract
Nature relations and steppingstones for early childhood pedagogy for sustainability
The article demonstrates how dominant cultural perceptions of children and nature may constitute a barrier in relation to who is invited to participate in what when working with nature pedagogy in early childhood settings. The article also shows that exploratory and inclusive approaches to places, nature relations, and participation can expand the possibilities for nature pedagogy to serve as a steppingstone towards pedagogy for sustainability.

Forfatterbiografier

Mia Husted

PhD, docent
Københavns Professionshøjskole

Katrine Dahl Madsen

PhD, lektor
Københavns Professionshøjskole

Nanna Jordt Jørgensen

PhD, lektor
Københavns Professionshøjskole

Referencer

Änggård, E. (2010). “Making Use of “Nature” in an Outdoor Preschool: Classroom, Home and Fairyland”. Children, Youth and Environments, vol. 20 no. 1, 2010, p. 4-25. Project MUSE, https://dx.doi.org/10.1353/cye.2010.0032

Block, T., Goeminne, G., & Van Poeck, K. (2018). Balancing the urgency and wickedness of sustainability challenges: three maxims for post-normal education. ENVIRONMENTAL EDUCATION RESEARCH, 24(9), 1424–1439. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1509302

Burns, D. (2017). Deepening and scaling participatory research. European Journal of Operational Research, 268(3), 865–874. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2017.11.025

Børne- og Socialministeriet. (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan: Rammer og indhold.

Chambers, R. (1997). Whose reality counts?: Putting the first last. Intermediate technology publications.

Corcoran, P. B., Weakland, J. P & Wals, A. E. J. (Red.) (2017). Envisioning futures for environmental and sustainability education. Wageningen Academic Publishers.

Eggebø, H. (2020). Kollektiv kvalitativ analyse. Norsk Sosiologisk tidsskrift. 4 (2). https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-02-03

Egmose, J. (2020). Den økologiske bæredygtigheds sociale klangbund – perspektiver på menneskelige levesteder. I:Langergaard, L.L. & Dupret, K. (red.). Social bæredygtighed – begreb, felt og kritik. (s. 181-202). Frydenlund Academic.

Ejbye-Ernst, N., Moss, B., Stokholm, D., Lassen, B., Praestholm, S. & Frøkjaer, T. (2019). Forskningsoversigt: Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen – En forskningsoversigt med fokus på nordisk litteratur undersøgt med sigte på danske forhold. Center for børn og natur.

Ekman Ladru, D., Millei, Z., Andersen, C. E., Gawlicz, K., Gustafson, K., & Lappalainen, S. (2023). Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool. Childhood, 0(0). https://doi.org/10.1177/09075682231218805

Grindheim, L. T, Bakken, Y., Hauge, K. H. & Heggen, M. P. (2019) Early childhood education for sustainability through contradicting and overlapping dimensions. ECNU Review of Education, 2(4), 374–395. https://doi.org/10.1177/2096531119893479

Gulløv, E. (2018). Diskussionen om opdragelse: – om ansvar, autoritet og balancer. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 2(2), 15. https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110780

Gulløv, E. (2012). Den tidlige civilisering: en flertydig bestræbelse. In L. Gilliam & E. Gulløv (Eds.), Civiliserende institutioner: om idealer og distinktioner i opdragelse. (s. 63-97). Aarhus Universitetsforlag.

Halldén G. (ed), (2009) Naturen Som Symbol För Den Goda Barndomen. Carlssons förlag.

Harju A, Balldin J, Ekman Ladru D, et al. (2021) Children’s education in ‘good’ nature: perceptions of activities in nature spaces in mobile preschools. Global Studies of Childhood 11, 242–251. https://doi.org/10.1177/2043610619900519

Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, L. (2015). Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature. Environmental Education Research 21(7), 975–990. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.971716

Heggen, M. P., Sageidet, B. M., Goga, N., Grindheim, L. T., Bergan, V., Krempig, I.W., Utsi, T. A., Lynngård, A. M. (2019). Children as eco-citizens?. Nordic Studies in Science Education 2019. 15(4), 387-402. https://doi.org/10.5617/nordina.6186

Heggen, M. P., Jickling, B., Morse, M., Blekinsop, S. (2022). Where the Children Are. I: Paulsen, M., jagodzinski, j., Hawke, S. M.(eds.). Pedagogy in the Anthropocene – Re-Wilding Education for a New Earth. 87 – 104, Palgrave Macmillan.

Husted, M., Madsen, K. D., Møller, T., & Jørgensen, N. J. (2023). Pædagogik for bæredygtighed på en gyngende grund. I M. Husted, N. Jordt Jørgensen, & K. Dahl Madsen (red.), Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser (s. 158-173). Frydenlund.

Husted, M. (2019). Kærlighed som modstand: om genstridighed i pædagogik for bæredygtighed. Forskning & Forandring, 2(2), 84-104. https://doi.org/10.23865/fof.v2.1526

IPCC, 2023: Summary for Policymakers. In: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, pp. 1-34. https://doi.org/10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.001

Juhl, P., Westerling, A., & Dannesboe, K. I. (2023). ”Hun er jo mit barn, men det er deres sted” – Forældre og pædagogers grænsesøgning i hverdagens samarbejde. Barn – Forskning Om Barn Og Barndom i Norden, 41(1). https://doi.org/10.23865/BARN.V41.5204

Jørgensen, N. J. (2021). Naturfremmed eller bæredygtig? Social inklusion i naturpædagogiske indsatser i daginstitutioner. I M. Carlsson, & M. Stovgaard (red.), Almendidaktik - udfordringer og åbninger (s. 153-166). U Press.

Jørgensen, N.J., Dannesboe, K. I., Kousholt, D., Clemensen, N. & Winther, I. W. (2024). Familieliv i krise og forandring: Betydningen af pandemi og klimakrise for forældreskabsidealer i Danmark. I: Barn – forskning om barn og barndom i Norden 42(1), 6–1. https://doi.org/10.23865/barn.v42.5742

Latour, B. (2018). Ned på jorden. Hvordan orienterer vi os politisk? Europæiske ideer. Informations forlag.

Madsen, K. D., Jørgensen, N. J., & Husted, M. (2023). Pædagogik for bæredygtighed i danske daginstitutioner - steder som støttestrukturer. Nordisk Barnehageforskning, 19(3), 144-163. https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/view/33

Malone, K. A. (2018). Children in the Anthropocene Children’s Independent mobility project. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-43091-5

Nielsen, B.S. (2024). Vækstparadigmet ved vejs ende – klimakrisen, kapitalismen og den store omstilling. Frydenlund.

Norddahl, K., Pálmadóttir, H., Presthus Heggen, M., Jørgensen, N. J.,Thulin, S., Furu, C., Damgaard, B., Fridberg, M., Hirvi, J., Langholm, G., Møller, T., Sandberg, B., Staffans, E. (2024). Early childhood education for sustainable development in the Nordic national curricula: Status and content. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2389945

Ojala, M. (2013). Emotional awareness: On the importance of including emotional aspects in education for sustainable development (ESD). Journal of Education for Sustainable Development, 7(2), 167–182. https://doi.org/10.1177/0973408214526488

Paulsen, M. & Ziethen, M. (2023). Livsvenlig uddannelse. I: Strarup, M. (red). Fodspor i evigheden. Systime.

Rubow, C. (2022). Indendørsmenneskets natur. Århus universitetsforlag.

Sandseter, E.B.H & Hagen, T., L. (2016). Scandinavian early childhood education. Spending time in the outdoors. Routledge International handbook of Outdoor Studies. Routledge.

Shiva, V.(2005). Earth Democracy – Justice, Sustainability and Peace. Zed Books.

Taylor, A. (2013). Reconfiguring the Natures of Childhood. Routledge.

UN-Habitat (2018). The Quito papers and the new urban agenda / UN-Habitat, with Richard Sennett, Ricky Burdett and Saskia Sassen; in dialogue with Joan Clos. Routledge.

Vetlesen, A. J. & Willig, R. (2017). Hvad skal vi svare? Hans Reitzels Forlag.

Wagner, J. T., & Einarsdottir, J. (2008). The good childhood: Nordic ideals and educational practice. International Journal of Educational Research, 47(5), 265–269. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2008.12.005

Downloads

Publiceret

2024-10-23

Citation/Eksport

Husted, M., Madsen, K. D., & Jørgensen, N. J. (2024). Naturforhold og trædesten til pædagogik for bæredygtighed i dagtilbud. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(2), 9. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i2.150372