Bæredygtige fremtider skabt af børn og unge gennem fremtidsværksteder

Forfattere

  • Julie Bønnelycke
  • Stine Mariegaard
  • Chunfang Zhou

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i2.150371

Nøgleord:

Samskabelse, fremtidsværksteder, bæredygtighed, børneperspektiver, pædagogik og uddannelse for bæredygtig udvikling, Participation, Sustainability, Education, Future Workshops

Resumé

I pædagogisk praksis må vi forholde os til den tid og det samfund vi lever i, og i den antropocæne tidsalder betyder det, at klima- og biodiversitetskrise nu og i fremtiden kommer til at præge vores tilværelse. For at afsøge muligheder for at udvikle fremtidens bæredygtighedspædagogik har vi anvendt participatoriske tilgange til at udvikle et fremtidsværkstedsformat der tager udgangspunkt i deltagernes perspektiver og ønsker i projektet ’Børnepanelet’. Perspektiver på gode børne- og ungeliv nu og i fremtiden, og hvilken rolle bæredygtighed spiller i disse forestillinger, er her skabt af en gruppe 14-15- årige. Vores teoretiske udgangspunkt er posthumanistiske perspektiver, der muliggør intra-aktive tilblivelser af forholdemåder. Vi viser, hvordan et pædagogisk greb, fremtidsværkstedsformat med brug af kreative metoder, skaber rum for fælles udforskning af mulige, bedre fremtider.

Abstract
The Children’s panel – a participatory workshop approach to sustainable futures
We are living in the Anthropocene, an era where climate crisis and biodiversity crisis are deeply entangled with the human way of living. In pedagogy we need to find new ways to integrate perspectives on the Anthropocene in our everyday practice. In the project the Children’s Panel we work with a group of 14–15-year-old children to investigate how Participatory Design-inspired methods can be employed to study children’s perceptions of sustainability and their wishes for learning about sustainability. With a theoretical onset in posthumanist perspectives we develop a situated approach to becoming together for sustainability-related intra-actions and connections. The methods enable a common articulation of possible futures, exploring possibilities for living better lives in times of climate crisis.

Forfatterbiografier

Julie Bønnelycke

ph.d., Adjunkt
UCL Afdeling for Anvendt Erhvervsforskning

Stine Mariegaard

ph.d., adjunkt
UCL Pædagoguddannelsen

Chunfang Zhou

ph.d., postdoc
SDU, Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring

Referencer

Davies, B. (2014). Listening to children: Being and becoming. Routledge.

Escobar, A. (2017). Designs for the Pluriverse: Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Duke University Press.

Haraway D. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Jensen, B. B., & Schnack, K. (1997). The Action Competence Approach in Environmental Education. Environmental Education Research 3 (2): 163–178. doi:10.1080/1350462970030205

Jungk, R & Müllert, N. (1987). Future Workshops – How to Create Desirable Futures. London: Institute for Social Invention.

Lysgaard, J. A., & Jordt Jørgensen, N. (red.) (2020). Bæredygtighedens pædagogik: forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Frydenlund Academic.

Mariegaard, S., Bønnelycke, J., & Zhou, Chunfang (2024). Børnepanelet: børneperspektiver på gode børneliv og bæredygtige fremtider. I: Elf, N., Svabo, C, Skovgaard, T.. (eds.) Bæredygtige Skoleliv. Syddansk Universitet. pp. 218.

Otto, T. & Smith, R.C. (2013). Design Anthropology: A Distinct Style of Knowing, in: Gunn, W. et al. (Eds) (2013) Design Anthropology – Theory and Practice, Bloomsbury, pp 1-29.

Richard, V.M. & Lahman, M.K.E (2015). Photo-elicitation: reflexivity on method, analysis, and graphic portraits, International Journal of Research & Method in Education, 38:1, 3-22, DOI: 10.1080/1743727X.2013.843073

Rubow, C. (2010). Samtalen – Interviewet som deltagerobservation i Hastrup, K. (2010) (ed.) Ind i Verden. En grundbog i antropologisk metode. København: Hans Reitzels Forlag, pp 227-246.

Simon, N. (2010). The Participatory Museum. Santa Cruz: Museum 2.0.

Szulevics, T. (2015). Deltagerobservation: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (Eds). (2015) Kvalitative Metoder, en grundbog, 2. udgave, Hans Reitzels Forlag. pp 81-96.

Tønder, L. (2022). Bæredygtig dannelse. POLIS – Tidsskrift for Samfundsfagsdidaktik, 3(5). Hentet fra https://tidsskrift.dk/POLIS/article/view/135994

Downloads

Publiceret

2024-10-23

Citation/Eksport

Bønnelycke, J., Mariegaard, S., & Zhou, C. (2024). Bæredygtige fremtider skabt af børn og unge gennem fremtidsværksteder. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(2), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i2.150371