Digitale logbøger

– undersøgelser af unges sociale mediepraksisser som afsæt for fritidspædagogisk udvikling

Forfattere

  • Sofie Sauzet
  • Johan Jakobsen
  • Benjamin Karstoft

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144792

Nøgleord:

Fritidspædagogik, sociale medier, logbogsmetode, digitale logbøger, klubpædagogik

Resumé

Artiklen udfolder ’digitale logbøger’ som en metode til at undersøge unges egne forståelser af og fortællinger om deres hverdagspraksisser på og med sociale medier. Med digitale logbøger logger en ung sin praksis på og med sociale medier, og på baggrund af logbogen interviewes den unge. Artiklen foreslår, at pædagoger kan anvende digitale logbøger til praksisnære undersøgelser af unges mediepraksisser som afsæt for at udvikle en fritidspædagogisk praksis med sociale medier. Med digitale logbøger etableres et undersøgende blik på unges mediepraksisser, der aftales og defineres med de unge, og som insisterer på deres ekspertviden og afgrænsningsret i forhold til indhold. Digitale logbøger giver et situeret blik på unges sociale mediepraksisser, hvilket giver mulighed for at skabe forbindelser mellem disse og det fritidspædagogiske arbejde.

Forfatterbiografier

Sofie Sauzet

ph.d., lektor
Københavns Profesionshøjskole

Johan Jakobsen

professionsbachelor i pædagogik, pædagog
Ung i Rudersdal

Benjamin Karstoft

professionsbachelor i pædagogik, studerende
pædagogisk sociologi, DPU

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Sauzet, S., Jakobsen, J., & Karstoft, B. (2024). Digitale logbøger: – undersøgelser af unges sociale mediepraksisser som afsæt for fritidspædagogisk udvikling. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 9. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144792