Studerendes udvikling af professionsidentitet gennem musikpædagogi

– et sensitivt og refleksivt anliggende

Forfattere

  • Lærke Nørgård Pallesen
  • Christina Dahl Madsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144789

Nøgleord:

Musikpædagogik, deltagelsesmuligheder, kommunikativ musikalitet, musikalsk takt, professionsidentitet

Resumé

Der er stor kropslig diversitet blandt børn i danske dagtilbud, og hermed et pædagogisk behov for at kunne skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. I et aktionsforskningsstudie undersøger vi, hvordan studerendes arbejde med børns deltagelsesmuligheder i musikaktiviteter understøtter deres professionsidentitet. Artiklen peger på, at studerendes erfaringer forankrer sig kropsligt som særligt meningsfulde, når de erfarer øjeblikke af at forbinde sig til og afstemme børns udtryk og behov musikalsk. Et musikalsk repertoire med fokus på samskabelse kan understøtte disse erfaringer. Når studerende deler erfaringer og udviklingsmuligheder omkring pædagogiske situationer i refleksive fællesskaber, kan det give studerende mulighed for at integrere opnåede kropslige erfaringer i deres forståelse af sig selv som kommende pædagoger.

Forfatterbiografier

Lærke Nørgård Pallesen

lektor ved pædagoguddannelsen
UC Syd

Christina Dahl Madsen

lektor og ph.d.
VIAs efter- og videreuddannelse

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Pallesen, L. N., & Madsen, C. D. (2024). Studerendes udvikling af professionsidentitet gennem musikpædagogi: – et sensitivt og refleksivt anliggende. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144789