Kortlægninger med børn

– om empirisk at indfange udviklinger i børns skoleliv over tid

Forfattere

  • Lærke Testmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141837

Nøgleord:

børneforskning, inklusionsforskning, inklusion, konflikter, fællesskaber

Resumé

[DK]

Artiklen beskæftiger sig med et metodiske arbejde med at udvikle en kortlægningsmetode som en del af interviews med børn. Arbejdet er gjort i forbindelse med min ph.d.-afhandling, hvor jeg med inspiration fra den kritiske psykologis medforskertænkning tilrettelagde et 10 måneder langt feltarbejde i en skoleklasse, ”x-klassen”, fra 3. til 4. klassetrin. Feltarbejdet var rettet mod at følge børnenes fællesskaber og konflikter over tid for at få indblik i, hvordan sociale processer i børnenes arbejde med at udvikle konflikter og fællesskaber sammen får betydning for in- og eksklusion af børn i almenskolen. Artiklen henvender sig til forskere, praktikere og studerende.

 

[UK]

Mapping with children – empirical work on social conflicts and social processes over time in school
This article describes how I worked with mapping as a method in interviewing children about developments in their social conflicts at school. The article is based on my Ph.D.-thesis in which I conducted a 10-month long fieldwork that was methodically inspired by the concept of co-researching stemming from Danish-German critical psychology. Following the children of a public-school class across grade 3 and 4, I made empirical investigations on how the children perceived and understood their own social lives in school – through a focus on conflicts in child communities. The article is relevant for researchers, practitioners, and students.

Forfatterbiografi

Lærke Testmann

Lektor, ph.d. ved Københavns Professionshøjskole

Downloads

Publiceret

2023-11-24

Citation/Eksport

Testmann, L. (2023). Kortlægninger med børn: – om empirisk at indfange udviklinger i børns skoleliv over tid. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 7(2), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141837