Pædagogiske science-forholdemåder

– om hvordan pædagoger kan mødes med børn om science

Forfattere

  • Stine Mariegaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v7i1.136713

Nøgleord:

Science, undersøgende tilgang, børneperspektiv, pædagogiske forholdemåder

Resumé

Resumé
Science er med den Styrkede Pædagogiske Læreplan (DSPL) blevet et tema, som pædagoger er forpligtede til at arbejde med. Science som begreb er sparsomt beskrevet i en dansk pædagogisk kontekst. I tillæg beskriver DSPL, at en undersøgende tilgang bør vægtes. Den undersøgende science-tilgang er velbeskrevet på skoleområdet, mens den som et pædagogisk science-didaktisk udgangspunkt i dansk kontekst er underbelyst. Det er klart, at pædagoger ikke skal indtage en underviserrolle som i skolen. Eksempelvis er pædagoger forpligtet til at tage afsæt i børneperspektiver i alle lærerplanstemaerne. Men hvordan ser mulige pædagogiske forholdemåder om science så ud? I artiklen fremanalyserer jeg tre bud på pædagogiske science-forholdemåder, som primært retter sig til børnehavebørn, men også som inspiration til vuggestue, SFO og klub. Jeg formidler disse bud gennem tre metaforiske typologier: science-dirigenten, science-samspilleren og science-improvisatoren. Dette sker med afsæt i at kombinere et internationalt litteraturstudie, der identificerer tre teoretiske udgangspunkter for en undersøgelsesbaseret science-tilgang, teori om børneperspektiver og observationer i pædagogisk praksis. Jeg argumenterer for, at alle tre forholdemåder på hver sin måde kan have legitimitet, og at det kvalificerede valg af forholdemåde må afgøres af den professionelle pædagogs dømmekraft.

Abstract
Pedagogical science approaches – about how pedagogues can meet children about science
With the Strengthened Pedagogical Curriculum (Danish: Den Styrkede Pædagogiske Læreplan, DSPL), science has become a theme that pedagogues are obliged to work with. Science as a concept is described sparsely in a Danish pedagogical context. In addition, the DSPL describes that importance should be attached to an ‘inquiry- based approach’. While an inquiry approach in science is a well-documented area in schools, it is relatively less studied in pedagogical contexts. It is obvious that pedagogues should not take on a teaching role as in schools. For example, pedagogues are generally required to consider children’s perspectives in all curriculum themes. The question is what do possible pedagogical approaches in science look like? Drawing partly on an international literature review that identifies three theoretical starting points for an inquiry-based approach; partly on the theory of children’s perspectives and experiences from the field, I propose three possible suggestions for pedagogical science roles. The findings are conveyed as three metaphors for how educators can work with science. I name the roles science conductor, science co-player, and science improviser. I argue that all three roles have legitimacy in their own way and that the informed choice of approach must be determined by the judgment of the qualified professional pedagogue.

Forfatterbiografi

Stine Mariegaard

Ph.d., Postdoc på FNUG, Syddansk Universitet og adjunkt på pædagoguddannelsen ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Downloads

Publiceret

2023-04-11

Citation/Eksport

Mariegaard, S. (2023). Pædagogiske science-forholdemåder: – om hvordan pædagoger kan mødes med børn om science. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 7(1), 9. https://doi.org/10.7146/fppu.v7i1.136713