Et tværprofessionelt ansvar?

– Det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger i skolen i uddannelsesbekendtgørelsestekster

Forfattere

  • Sofie Sauzet

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v6i1.132318

Nøgleord:

Tværprofessionelt samarbejde, uddannelsesbekendtgørelse, Deleuze & Guattari, pædagoger, lærere

Resumé

DK resumé
Det tværprofessionelle samarbejde mellem pædagoger og lærere i skolen begrebsliggøres på forskellig vis i danske uddannelsesbekendtgørelser til lærer- og pædagoguddannelsen fra 1986-2017. I artiklen analyseres tre varianter over det tværprofessionelle samarbejde i uddannelsesbekendtgørelsestekster, der læses som sammenvævede med velfærdssektorielle moderniserings-, professionaliserings- og reformprocesser. Analysen viser, at uddannelsesbekendtgørelserne fremskriver en tiltagende specialisering og differentiering af det tværprofessionelle samarbejde og betoner et stadig mere modsætningsfuldt og komplekst ansvar for lærere og pædagoger i det tværprofessionelle samarbejde. Det er et modsætningsfuldt ansvar for både at kende til og kommunikere egen og andres faglighed, forstå grænserne imellem professionerne og tage hensyn hertil, og bryde med de selvsamme grænser. Samtidig er det et komplekst ansvar, hvor professionerne både skal udvikle på samarbejdet og på betingelserne for samarbejdet. Ved at adressere det tværprofessionelle samarbejde som et midlertidigt resultat, tæt forbundet til velfærdsektorielle bevægelser, peger artiklen på, at professionernes kernebegreber ikke udvikles i et vakuum. Og artiklen viser, hvordan begrebsliggørelser af det tværprofessionelle samarbejde er med til at forme forståelser af, og betingelser for, professionernes fagligheder og samarbejdsobjekter. – Samtidig med, at betingelserne for samarbejdet justeres i velfærdsuddannelserne og velfærdsarbejdet, hvor stadig mere ambitiøse forhåbninger om hvad det tværprofessionelle kan løse af problemer, foldes ud.

Abstract – UK
In this article I show three variations of the concept of interprofessional collaboration between teachers and pedagogues in schools, in the ministerial orders for the programmes for teachers and pedagogues from 1986-2017. The article analyses variations in the concept of interprofessional collaboration as closely entangled with concomitant tendencies and processes in the welfare sector. Through the analysis it is argued that the ministerial orders for the professional programmes have involved a continuous specialization and differentiation of interprofessional collaboration, and an intensified and contradictory responsibilization of the professionals for knowing about, and manifesting, their own expertise, and the expertise of others, understanding the boundaries between the professions and solving tasks in caring for these differences. – While they are expected to overcome these boundaries and innovate on their conditions for collaborating interprofessionally. By addressing the concept of interprofessional collaboration as closely entangled with concomitant processes and tendencies in the welfare state, the article argues that the core concepts of the professions are not made in a vacuum. Rather, the article shows how conceptualizations unfold – whilst conditions for collaborating are adjusted and contradictory responsibilities are developed, as welfare reforms unfold with increasingly complex ambitions towards what problems interprofessional collaboration might solve.

Forfatterbiografi

Sofie Sauzet

ph.d., lektor, Københavns Professionshøjskole, Pædagoguddannelsen

Downloads

Publiceret

2022-04-11

Citation/Eksport

Sauzet, S. (2022). Et tværprofessionelt ansvar? – Det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger i skolen i uddannelsesbekendtgørelsestekster. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 6(1), 14. https://doi.org/10.7146/fppu.v6i1.132318