Deltagelse – en ret, en pligt eller en institutionel mulighed for børn i dagtilbud
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v6i1.132314Nøgleord:
Fleksibel deltagelseslyst, deltagelsespauser, institutionelt hverdagsliv, børns perspektiver, fortolket indefra-perspektivResumé
DK resumé
Artiklen beskriver og diskuterer, hvordan børns perspektiver på deltagelse kan indfanges på måder, hvor også børns underprivilegerede stemmer synliggøres. Artiklens teoretiske, metodiske og empiriske baggrund er et ph.d.-projekt omhandlende børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber i børnehaven. Først indkredser artiklen den teoretiske forståelse af relationelle sammenhænge mellem objektive strukturer og subjektive handlinger af betydning for deltagelsesforståelser. Dernæst viser artiklen empirisk, hvordan børns deltagelsesmodstand kan ses som et underverdensoprør mod den institutionelle deltagelsesforståelse, som en underprivilegeret stemme, der bringes til syne og til drøftelse. Afslutningsvis drøfter artiklen forskningsetiske udfordringer og fordele ved at anlægge et undersøgelsesdesign, der kan indfange børns perspektiver på deres institutionelle hverdagsliv.
Abstract – UK
Participation – a right, an obligation or an institutional opportunity for children in daycare describes and discusses how children’s perspectives can be captured in ways children’s underprivileged voices as well can be made visible. The theoretical, methodological, and empirical background of the article is a PhD-research concerning children’s participation in the self-organized play and play-communities in kindergarten. First, the article outlines the theoretical understanding of relational coherences between objective structures and subjective actions of significance for participatory understandings. Next, the article empirically shows how children’s resistance to participation can be seen as an underworld rebellion against the institutional understanding of participation, as an underprivileged voice that is brought into view and discussed. Finally, the article discusses research ethics challenges and benefits of constructing a study design able to capture children’s perspectives on their institutional everyday life.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).