Borgerperspektiver på handicapområdet
– interviews som en inddragende metode i forskning og i pædagogisk arbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v6i1.132313Nøgleord:
Borgere med udviklingshæmning, borgerperspektiver, interview, æstetiske udtryksformer, metodisk sensitivitet, participatory researchResumé
DK resumé
Denne artikel vil med baggrund i studier om æstetiske udtryksformer i interviews og narrative interviews eksemplificere, hvordan borgerperspektiver på handicapområdet kan informere og udvikle forskning og pædagogisk arbejde. Det er artiklens pointe, at det kræver en øget opmærksomhed og metodisk sensitivitet at få indsigt i hverdagslivet sådan som voksne med udviklingshæmning beskriver det – og at det er forskere og pædagoger, som må tage ansvar for vidensproduktionen. Artiklen bidrager således til den aktuelle debat og diskussionen af, hvordan – og i hvilken udstrækning – vidensproduktion i pædagogikken og i handicapforskningen kan gøres med, af og for mennesker med udviklingshæmning.
Abstract – UK
Drawing on studies of the use of aesthetic forms of expression in interviewing and narrative interviews, this article exemplifies how citizen perspectives can inform and develop disability research and pedagogical work. The main argument is that attention and methodological sensitivity are vital when exploring perspectives from people with learning disabilities – and that researchers and pedagogues must take responsibility for the knowledge production. The article contributes to the current dialogue on how – and to what extent – disability research and pedagogical knowledge production can be carried out with, by and for people with learning disabilities.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).