Min pædagog og mig – Hvordan oplever jeg “min pædagog”?

Forfattere

  • Britta Nørgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v2i1.105398

Resumé

Resumé
Artiklen belyser, hvordan voksne med intellektuelle funktionsnedsættelser og med behov for varig socialpædagogisk støtte oplever ’mødet’ med pædagoger og andre professionelle. Der er tale om en gruppe af borgere, der ofte er usynlige i forskningen, og eventuelle krænkelser finder oftest sted uden for offentlighedens søgelys. Artiklen er baseret på et ph.d-projekt, hvori forfatteren ved hjælp af en fænomenologisk og socialfilosofisk tilgang har undersøgt ni borgeres oplevelser af ’mødet’ og de i ’mødet’ oplevede kompetencer, for derigennem at kunne pege på centrale værdier og kompetencer af betydning for borgeren. Hvad kan professionelle lære af disse stemmer? Borgernes udsagn peger på, at den professionelles kompetencer og tilgange er betydningsfulde og ofte afgørende for mødets udfald. Artiklens analyser peger på, at der kan være behov for at udvikle de professionelles bevidsthed om etik og om rettigheder i forhold til FN’s handicapkonvention. Som perspektivering rejses derfor også et åbent spørgsmål om hvordan og hvorvidt der kan uddannes til dette ’møde’?

Abstract
The article presents people who seldom have a voice because of their intellectual disability, and who have a permanent need for pedagogical support. How does this group of people experience encounters with, and especially the understanding they receive from, professional staff who are often a very important part of their everyday life? The article is based on a phenomenological approach and the work raises several questions. Is it possible to shed light on the significance of certain essential factors related to the professional competencies characteristic of this type of encounter? How can you improve a professional ethical consciousness related to this group, when exactly this group is almost invisible in research? Do our actual educations match a need for recognition and awareness? Especially if education in this field in Denmark does not fulfill UN’s convention on the rights of persons with disabilities.

Forfatterbiografi

Britta Nørgaard

Lektor, ph.d.; University College Nordjylland

Downloads

Publiceret

2018-04-23

Citation/Eksport

Nørgaard, B. (2018). Min pædagog og mig – Hvordan oplever jeg “min pædagog”?. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 2(1). https://doi.org/10.7146/fppu.v2i1.105398