Almen voksenuddannelse – om behovet for en helhedsorienteret indsats

Authors

  • Finn Wiedemann

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96973

Keywords:

Unge, almen voksenuddannelse, helhedsorienteret pædagogik

Abstract

I mange år har det været et erklæret mål for skiftende regeringer i Danmark, at 95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. En af de uddannelser, som har haft til formål at løfte denne opgave, er almen voksenuddannelse (avu), som gradvist har fået flere yngre kursister. Med afsæt i bl.a. erfaringerne fra et F&U-program vil jeg argumentere for, at skal man arbejde pædagogisk konstruktivt med målgruppen, er det ikke nok udelukkende at have fokus på den uddannelses- og kvalificeringsmæssige dimension. I stedet er der behov for en helhedsorienteret pædagogisk indsats.

Throughout many years it has been a target for different governments in Denmark to increase the number of young people attending youth education. One of the educations involved in this challenge has been almen voksenuddannelse (general adult education). Taking the starting point of the experiences from the latest R&D-program I will argue that if you are going to work with young people attending the education you need a more holistic focus.

Downloads

Published

2017-09-08

How to Cite

Wiedemann, F. (2017). Almen voksenuddannelse – om behovet for en helhedsorienteret indsats. Tidsskrift for Professionsstudier, 13(25), 64–72. https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96973