Professionernes fire diskurser
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96972Keywords:
Diskurser, professioner, læringsmålsstyring, dannelse, eduBusiness, globaliseringAbstract
Denne tekst identificerer fire faser i udviklingen af de eksterne påvirkninger, som kan have betydning for lærerprofessionens arbejdsvilkår og dermed af synet på dem: En fase, som kan siges at høre velfærdsstaten til, kalder jeg en dannelsesdiskurs. Den anden fase udvikles i konkurrencestaten omkring 00’erne. Den fase kalder jeg læringsmålstyringsdiskursen. Jeg kalder den tredje og fjerde fase i de globale udviklinger med fokus på læring for en eduBusiness-diskurs og en digital globaliseringsdiskurs. Vægten vil blive lagt på de tre seneste diskurser, fordi den første diskurs er velanalyseret andre steder.
This text identifies four phases in the development of external influences on the educational professionals’ working condition and thus in the view we have on them. One phase belongs to the welfare state époche from World War II until the beginning of this century. I name it the democratic Bildung discourse. The second phase is emerging in the competitive state époche from 2000 and onwards. This phase is named the effectiveness discourse. I name the third and fourth phases in the global development focusing on learning the eduBusiness discourse and the digital globalisation discourse. The focus is on the here latter discourses because the first one is well described elsewhere.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).