Innovation – i lærernes optik
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96722Abstract
Artiklen handler om, hvilken betydning lærere tillægger innovation i folkeskolens undervisning. Baggrunden er et casestudie af et innovationsprojekt, som fandt sted i perioden 2010 til 2014 på fem skoler i Odense kommune. Projektet havde bl.a. til formål at udvikle en innovationsbaseret naturfagsdidaktik, der kunne styrke de deltagende elevers naturfaglige og innovative kompetencer. Denne artikel fokuserer på, hvordan de lærere, der deltog i projektet, fortolkede begrebet innovation, og hvordan de transformerede det til en egentlig undervisningspraksis. Det vises, hvordan lærerne i transformationspro- cessen gør innovation til et spørgsmål om ’metode’, der efter projektets egen jargon betegnes som ”ISI-metoden”. Det konkluderes, at denne ISI-metode afspejler lærernes praktiske fortolkninger af innovation i undervisningen, men samtidig også afspejler de makropolitiske tendenser. Derved fremstår innovation tæt forbundet med livslang læring, motivation og kompetenceudvikling.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).