Professionsidentitet blandt ergoterapeutstuderende

– et kvalitativt studie

Authors

  • Kim Lee
  • Kathrine Skovdal Hansen
  • Ann Jensen
  • Jeanette Reffstrup Christensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v19i36.139977

Keywords:

professionsidentitet, ergoterapeutstuderende, ergoterapeutuddannelse, ergoterapeuter

Abstract

Den skabelsesproces, der skal til for at opbygge en professionsidentitet hos ergoterapeutstuderende, er kontekstafhængig, og den påvirkes især af den måde, professionen og ergoterapeutuddannelserne udformes lokalt. International forskning kan derfor ikke altid overføres til en dansk uddannelseskontekst. Gennem et narrativt studie undersøges sytten ergoterapeutstuderendes erfaringer med det kliniske undervisningsbidrag til skabelse af professionsidentitet. Empirien viser, at den kliniske undervisning spiller en central rolle i skabelsen af professionsidentitet. Artiklen diskuterer den kliniske undervisnings betydning ift. de studerendes afklaring af, om de kan se sig selv som ergoterapeuter, samt hvordan kobling mellem teori og praksis foregår i samarbejde med de kliniske undervisere.

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Lee, K., Hansen, K. S., Jensen, A., & Christensen, J. R. (2023). Professionsidentitet blandt ergoterapeutstuderende: – et kvalitativt studie. Tidsskrift for Professionsstudier, 19(36), 50–59. https://doi.org/10.7146/tfp.v19i36.139977