”Tænke? Abstrakt? Red sig, hvem der kan!”
om abstraktion og professioner
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.135927Keywords:
abstraktion, professioner, praksis, erkendelsesprocesserAbstract
Nærværende tekst undersøger spørgsmålet om, hvorvidt og hvordan abstraktioner har en plads i det praktiske og professionelle arbejde. Vi argumenterer for, abstraktioner er uomgængelige, og at vi altid allerede er i gang med at bruge abstraktioner, begreber og kategorier, når vi handler. Samtidig beskriver vi brugen af en særlig type abstraktioner, de såkaldt ”lokkende abstraktioner”, som vi hævder, er animerende for praksis. Første del af teksten, ”Abstraktioner i praksis”, tager udgangspunkt i forholdet mellem det filosofiske og begrebslige over for det praktiske. Denne del knytter an til den tyske filosof G.W.F. Hegels klassiske lille tekst ”Hvem tænker abstrakt?” Spørgsmålet om det abstrakte bringes i kontakt med professionernes diskussioner af forholdet mellem teori og praksis, ligesom det sættes ind i en idéhistorisk ramme. Anden del af teksten, ”Praktiske abstraktioner”, tager udgangspunkt i den belgiske videnskabsteoretiker Isabelle Stengers og hendes behandling af abstraktioner og det, de gør for os i både hverdagslige og videnskabelige erkendelsesprocesser. Denne del af teksten formulerer, hvad man skal forstå ved lokkende abstraktioner, og bringer i særlig grad disse i diskussion med det herskende professionelle vidensideal om anvendelighed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).