”Tænke? Abstrakt? Red sig, hvem der kan!”

om abstraktion og professioner

Authors

  • Niels Henrik Krause-Jensen
  • Brian Benjamin Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.135927

Keywords:

abstraktion, professioner, praksis, erkendelsesprocesser

Abstract

Nærværende tekst undersøger spørgsmålet om, hvorvidt og hvordan abstraktioner har en plads i det praktiske og professionelle arbejde. Vi argumenterer for, abstraktioner er uomgængelige, og at vi altid allerede er i gang med at bruge abstraktioner, begreber og kategorier, når vi handler. Samtidig beskriver vi brugen af en særlig type abstraktioner, de såkaldt ”lokkende abstraktioner”, som vi hævder, er animerende for praksis. Første del af teksten, ”Abstraktioner i praksis”, tager udgangspunkt i forholdet mellem det filosofiske og begrebslige over for det praktiske. Denne del knytter an til den tyske filosof G.W.F. Hegels klassiske lille tekst ”Hvem tænker abstrakt?” Spørgsmålet om det abstrakte bringes i kontakt med professionernes diskussioner af forholdet mellem teori og praksis, ligesom det sættes ind i en idéhistorisk ramme. Anden del af teksten, ”Praktiske abstraktioner”, tager udgangspunkt i den belgiske videnskabsteoretiker Isabelle Stengers og hendes behandling af abstraktioner og det, de gør for os i både hverdagslige og videnskabelige erkendelsesprocesser. Denne del af teksten formulerer, hvad man skal forstå ved lokkende abstraktioner, og bringer i særlig grad disse i diskussion med det herskende professionelle vidensideal om anvendelighed.

Downloads

Published

2023-02-02

How to Cite

Krause-Jensen, N. H., & Hansen, B. B. (2023). ”Tænke? Abstrakt? Red sig, hvem der kan!”: om abstraktion og professioner. Tidsskrift for Professionsstudier, 18(35), 64–77. https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.135927