Dannelsesmarkører i håndværket
En læsning af Richard Sennets værk Håndværkeren
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.134054Nøgleord:
erhvervsuddannelse, håndværk, gentagelser, modstand, dialogResumé
Through a reading of key concepts in The Craftsman by the American sociologist Richard Sennett, this article investigates if there are any clear connections between craft and Bildung in Sennett' work. Based on stories from The Craftman, this article analyzes three concepts (repetition, resistance and dialog) of craft as understandings of Bildung. The three concepts show an inherent educational potential, and that these potentials can be regarded as pedagogical possibilities, in technical vocational educations. Finally, the article discusses how the three concepts on craft as Bildung, could fit into the current educational practice of technical vocational educations in Denmark.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).