Homo pædagogicus

– eller hvordan man kan komme på litteraturlisten i pædagoguddannelsen

Authors

  • Jakob Ditlev Bøje

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v17i33.129169

Keywords:

Pædagoguddannelsen, vidensgrundlag, doxa

Abstract

Med afsæt i empirisk materiale fra EVA’s (2021) undersøgelse af vidensgrundlag og fagligt niveau i litteraturen på pædagoguddannelsen foretages i denne artikel en Bourdieu-inspireret analyse af det, der kaldes pædagogers akademiske rum. Formålet er at fremanalysere doxa og herunder de regulariteter, som udvælgelsen af litteratur synes at ske igennem. Disse regulariteter sammendrages i figuren homo pædagogicus, hvis fremkomst diskuteres i sammenhæng med professionshøjskolernes interesser på området – og universiteternes tilsyneladende mangel på samme. Homo pædagogicus bestemmes som lærebogspræget og konsumptionsorienteret, aktuel og reformmærket, i tæt kontakt med store forlag, understøttet af BUPL eller af politiske aktører og diskurser, selvreferentiel, kollegial og indstillet på kendte navne, professionsvenlig, pædagogisk progressiv, drevet og skrevet af professionshøjskolernes egne undervisere/forskere.

Downloads

Published

2021-10-29

How to Cite

Bøje, J. D. (2021). Homo pædagogicus: – eller hvordan man kan komme på litteraturlisten i pædagoguddannelsen. Tidsskrift for Professionsstudier, 17(33), 86–99. https://doi.org/10.7146/tfp.v17i33.129169