Almen voksenuddannelse – om behovet for en helhedsorienteret indsats
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96973Nøgleord:
Unge, almen voksenuddannelse, helhedsorienteret pædagogikResumé
I mange år har det været et erklæret mål for skiftende regeringer i Danmark, at 95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. En af de uddannelser, som har haft til formål at løfte denne opgave, er almen voksenuddannelse (avu), som gradvist har fået flere yngre kursister. Med afsæt i bl.a. erfaringerne fra et F&U-program vil jeg argumentere for, at skal man arbejde pædagogisk konstruktivt med målgruppen, er det ikke nok udelukkende at have fokus på den uddannelses- og kvalificeringsmæssige dimension. I stedet er der behov for en helhedsorienteret pædagogisk indsats.
Throughout many years it has been a target for different governments in Denmark to increase the number of young people attending youth education. One of the educations involved in this challenge has been almen voksenuddannelse (general adult education). Taking the starting point of the experiences from the latest R&D-program I will argue that if you are going to work with young people attending the education you need a more holistic focus.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).