Innovation – i lærernes optik

Forfattere

  • Nina Holst Waaddegaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96722

Resumé

Artiklen handler om, hvilken betydning lærere tillægger innovation i folkeskolens undervisning. Baggrunden er et casestudie af et innovationsprojekt, som fandt sted i perioden 2010 til 2014 på fem skoler i Odense kommune. Projektet havde bl.a. til formål at udvikle en innovationsbaseret naturfagsdidaktik, der kunne styrke de deltagende elevers naturfaglige og innovative kompetencer. Denne artikel fokuserer på, hvordan de lærere, der deltog i projektet, fortolkede begrebet innovation, og hvordan de transformerede det til en egentlig undervisningspraksis. Det vises, hvordan lærerne i transformationspro- cessen gør innovation til et spørgsmål om ’metode’, der efter projektets egen jargon betegnes som ”ISI-metoden”. Det konkluderes, at denne ISI-metode afspejler lærernes praktiske fortolkninger af innovation i undervisningen, men samtidig også afspejler de makropolitiske tendenser. Derved fremstår innovation tæt forbundet med livslang læring, motivation og kompetenceudvikling. 

Downloads

Publiceret

2016-08-29

Citation/Eksport

Waaddegaard, N. H. (2016). Innovation – i lærernes optik. Tidsskrift for Professionsstudier, 12(23), 28–35. https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96722