Racialisering og ordblindhed

lærernes håndtering af læse- og skrivevanskeligheder hos ”tosprogede elever” i folkeskolen

Forfattere

  • Hatice Filikci
  • Jin Hui Li

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.135923

Nøgleord:

tosprogethed, ordblindhed, race, køn, lærernes praksis

Resumé

Ordblindhed menes at være den mest almindelige indlæringsvanskelighed i skolealderen, men de såkaldte ”tosprogede elever” med diagnosticeret ordblindhed er underrepræsenteret i folkeskolen (Gellert 2009). ”Tosprogede elever” har siden 1970’erne været genstand for skolepolitisk debat og pædagogiske interventioner (Buchardt 2016), men hverken uddannelsessystemet eller forskningen har haft fokus på ”tosprogede elevers” læse- og skrivevanskeligheder i forhold til ordblindhed (Gellert 2009). Med den manglende opmærksomhed på området er det derfor relevant at undersøge, hvad der kan ligge til grund for denne underrepræsentation af ordblindhed hos ”tosprogede elever”. I denne artikel fokuserer vi på, hvilken betydning kategorierne køn og race får for lærernes opsporing af ordblindhed hos ”tosprogede elever” i folkeskolen. Vores undersøgelse bygger på deltagerobservationer af undervisning samt interviews med lærere og læsevejledere om deres praksis med at opspore ordblindhed.

Downloads

Publiceret

2023-02-02

Citation/Eksport

Filikci, H., & Li, J. H. (2023). Racialisering og ordblindhed: lærernes håndtering af læse- og skrivevanskeligheder hos ”tosprogede elever” i folkeskolen. Tidsskrift for Professionsstudier, 18(35), 42–53. https://doi.org/10.7146/tfp.v18i35.135923