Skriftlighed og skrivepraksis i jobkonsulenters arbejde med unge i en Supported Employment-indsats

Writing practices in Job Consultants’ Work with Youth in a Supported Employment Effort

Forfattere

  • Inge Storgaard Bonfils
  • Hamiyet Kaya

Nøgleord:

Skrivepraksis, Dokumentation, Digitale fagsystemer, IPS - Individuelt Planlagt job med Støtte, Jobcenter

Resumé

Denne artikel undersøger, hvordan jobkonsulenter interagerer med forskellige logikker for skriftlighed under implementeringen af en tilpasset IPS-tilgang for unge ledige i tre jobcentre. IPS står for ”Individuelt Planlagt job med Støtte” og er en evidensbaseret supported employment-tilgang målrettet mennesker med psykiske lidelser. Artiklen bygger på en kombination af data, som er indsamlet i et stort interventionsstudie, hvor IPS-tilgangen tilpasses unge i psykisk mistrivsel; SE-Ung projektet. I artiklens første del viser vi, hvordan der ligger forskellige logikker til grund for de tekster, som produceres i hhv. jobcentrets digitale fagsystem og IPS-tilgangens skabeloner. En lovteknisk administrationslogik står i modsætning til IPS-tilgangens recoveryorienterede logik for skriftlighed. I artiklens anden del analyseres jobkonsulenternes interaktion med de forskellige logikker for skriftlighed baseret på gentagne inter view med 13 konsulenter i perioden 2020-2023. Analysen viser, at jobkonsulenterne oplever arbejdet med forskellige logikker for skriftlighed som dysfunktionelt, men også at de gradvist finder mening i det skriftlige arbejde ved at afkoble deres skrivepraksisser. At skrive for at imødekomme et lovgivningsmæssigt kontrol- og styringskrav afkobles fra det at skrive for at understøtte indsigt i og samarbejdet med de unge ledige. På denne baggrund diskuterer artiklen de forskellige logikker for skriftligheds indvirkning på jobkonsulenternes skrivepraksis.

Downloads

Publiceret

2025-05-25

Citation/Eksport

Bonfils, I. S., & Kaya, H. (2025). Skriftlighed og skrivepraksis i jobkonsulenters arbejde med unge i en Supported Employment-indsats : Writing practices in Job Consultants’ Work with Youth in a Supported Employment Effort. Tidsskrift for Arbejdsliv, 27(1), 49–64. Hentet fra https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/157349