Mere end et match?

Hvordan de rette match opleves og udvikles i ikke-jobparates virksomhedsforløb

Forfattere

  • Esben Højmark

Nøgleord:

Virksomhedspraktik, Udsatte ledige, Arbejdsmarkedsintegration, Lediges behov, Inklusionspraksisser

Resumé

Det er en central antagelse i den virksomhedsrettede indsats for ikke-jobparate ledige, at der skal skabes et godt jobmatch mellem borger og virksomhed. Få studier har imidlertid undersøgt, hvordan udsatte ledige oplever det rette match. Gennem interviews med beskæftigelsesmedarbejdere, arbejdsgivere og ikke-jobparate ledige finder artiklen tre måder, hvorpå ledige oplever at matche med virksomheden, hvad der i artiklen betegnes som et formåls-, kompetence- og relationsmatch. Formålsmatch handler om, at ledige kan se et klart og meningsfyldt formål med virksomhedsforløbet. Kompetencematch dækker over, at ledige oplever at mestre arbejdsopgaver og krav på virksomheden, mens relationsmatch indebærer, at ledige føler sig som en værdsat og ligeværdig del af fællesskabet på virksomheden. De tre former for match bidrager med større præcision til forståelsen af det rette match ved at skelne mellem forskellige behov hos ledige, som virksomheden skal matche. Matchene opstår imidlertid ikke af sig selv, men er resultatet af tilpasnings- og matchingprocesser på virksomheden. Artiklen fremhæver i den forbindelse en række aktiviteter og forhold på virksomheden, der understøtter disse match. De tre former for match kan anvendes som guidende principper i implementeringen af virksomhedsforløb for ikke-jobparate ledige, hvilket potentielt kan medføre, at flere ledige inkluderes på arbejdsmarkedet.

Publiceret

2024-10-08

Citation/Eksport

Højmark, E. (2024). Mere end et match? Hvordan de rette match opleves og udvikles i ikke-jobparates virksomhedsforløb. Tidsskrift for Arbejdsliv, 26(2), 59–76. Hentet fra https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/150105