Datasans – etisk skole- og uddannelsesledelse med data

Forfattere

  • Rasmus Juul Møberg

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i4.135167

Resumé

Dorthe Staunæs, Helle Bjerg,
Malou Juelskjær og Kristian Gylling
Olesen. Udgivet på Nyt fra samfundsidenskaberne 2021 (326 sider)
ISBN: 978-87-7683-205-6

Hvordan skal en skoleledelse arbejde og lede med udgangspunkt i data? Det er et spørgsmål, forfatterne sætter sig for at besvare. Svaret på dette spørgsmål implicerer en særlig tilgang til data, dataforståelse samt fordringer til databrug. I bogens introduktion redegør forfatterne for deres syn på, hvordan data og særligt databrug i skole- og uddannelsesledelse skal forstås. Et centralt argument er, at data og brugen af data i skolesammenhænge har skabende effekter. Herved skriver forfatterne sig efter eget udsagn ind i en feministisk tradition for diskussion af data, hvor data ikke blot ses som en repræsentation eller beskrivelse, men samtidig er performativ og derigennem fungerer som medskaber af det, som data i udgangspunktet er en beskrivelse af.

Downloads

Publiceret

2022-12-15

Citation/Eksport

Møberg, R. J. (2022). Datasans – etisk skole- og uddannelsesledelse med data. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(4), 112–114. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i4.135167