’Udseende betyder alverden’ - Frisøruddannelsen og oplæringen til æstetisk arbejde

Forfattere

  • Louise Hvitved Byskov
  • Ida Juul
  • Jakob Krause-Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i3.134750

Nøgleord:

Erhvervsuddannelse, Frisører, Æstetisk arbejdskraft, Æstetisk arbejde

Resumé

I løbet af frisørelevers uddannelse bedømmes og klassificeres elever ofte i forhold til, om de er ”frisørtyper”. Det sker med reference til arbejdsmarkedets krav. De trendsættende frisørsaloner gør brug af de ansattes udseende som led i deres branding. De kommende frisører lærer således allerede under uddannelsen, at en frisør sælger mere end blot faglige og tekniske færdigheder. Frisøruddannelsen involverer også elevernes fysiske fremtoning og stil. På baggrund af obersvationer af undervisningssituationer og interviews med lærere og elever udforsker artiklen, hvordan der på uddannelsen foregår en forhandling om, hvad der kendetegner en frisørtype og hvordan eleverne reagerer på kravet om at gøre sig genkendelige som ’rigtige frisørtyper’. Artiklen konkluderer, at når branchens krav om ’æstetisk arbejdskraft’ finder vej ind i uddannelsen, så opløses skellet mellem det professionelle og det personlige/private på måder, som balancerer på en knivsæg mellem omsorg og grænseoverskridende indblanding.

Downloads

Publiceret

2022-11-18

Citation/Eksport

Byskov, L. H., Juul, I., & Krause-Jensen, J. (2022). ’Udseende betyder alverden’ - Frisøruddannelsen og oplæringen til æstetisk arbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(3), 76–92. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i3.134750