Fusionsbølgen og den kritiske faglighed – Sammenlægninger i uddannelsesinstitutionerne

Forfattere

  • Niels Glæsner

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i2.133019

Nøgleord:

Fusion, Medarbejdererfaringer, Kritik, Professionsfaglighed

Resumé

Siden årtusindskiftet har fusioner i professionshøjskolesektoren været omfattende. Forskningen har dog ikke set grundigt på sektorens fusioner og de efterfølgende medarbejdererfaringer. I artiklen undersøges underviseres og lederes italesættelser af fusionernes konsekvenser. Dette gøres med udgangspunkt i materiale indsamlet gennem interviews og fokusgrupper foretaget i forbindelse med et casestudie af en fusion mellem to pædagoguddannelser. Undersøgelsen trækker på begreber udviklet af Olesen og Bevir. Artiklen bidrager til at belyse underviseres og lederes erfaringer i de mange fusionsprocesser og deres positionering i forhold til den styring og ledelse, som udøves i fusionerne. I artiklen påpeges, hvordan undervisere giver udtryk for, at selve fusionsprocessens mange delforløb skaber en fornemmelse af en konstant strøm af forandringer. Det påpeges yderligere, hvordan uddannelsernes ledere må placere sig mellem faglige eksperter, som er vant til en høj grad af autonomi og medbestemmelse på den ene side, og en hierarkisk organisationsstruktur på den anden side. Netop denne autonome tradition tages op i analysens sidste del, hvor det diskuteres, hvordan underviserne forholder sig til fusionen gennem to subjektpositioner – den ”fagdrevne” og ”lønarbejderen” – som på hver sin måde artikulerer en kritik af fusionen ved at etablere en forbindelse mellem den og en bredere politisk kontekst, som sætter rammerne for professionens udvikling.

Downloads

Publiceret

2022-06-23

Citation/Eksport

Glæsner, N. (2022). Fusionsbølgen og den kritiske faglighed – Sammenlægninger i uddannelsesinstitutionerne. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(2), 50–65. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i2.133019