Arbejdslivets læringsmiljøer

Forfattere

  • Christian Helms Jørgensen
  • Niels Warring

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132593

Nøgleord:

læring i arbejdslivet, læringsrum, ressourcer for læring

Resumé

Begrebet læringsmiljø har vundet indpas mange steder i arbejdslivet over de seneste to årtier. Begrebet er dog underbelyst i dansk forskning sammenlignet eksempelvis med, hvordan arbejdsmiljøet er undersøgt, defineret og reguleret. Formålet med denne artikel er derfor at undersøge, hvordan international forskning forstår læringsmiljøer og deres betydning for læring i arbejdslivet. Den undersøger, hvad der konstituerer et læringsmiljø, og viser dermed hvilke dimensioner, der kan indgå i et læringsmiljø. Den inddrager centrale bidrag fra de seneste årtiers forskning i arbejdslivets læringsmiljøer samt fra den øvrige forskning i læring i arbejdslivet. Desuden undersøger den, hvordan de forskellige bidrag opfatter forholdet mellem læringsmiljøet og det lærende subjekt. Den finder, at de fleste tilgange mangler en forståelse for subjektets aktive rolle i skabelsen af læringsmiljøet. Artiklen afsluttes derfor med et bud på, hvordan et begreb om læringsmiljøer kan forstås som konstitueret af et samspil mellem både subjektive og objektive læringsressourcer.

Downloads

Publiceret

2022-05-14

Citation/Eksport

Jørgensen, C. H., & Warring, N. (2022). Arbejdslivets læringsmiljøer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(1), 25–38. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132593