Enhedsgymnasium eller parallelt ungdomsuddannelsessystem?

Forfattere

  • Ida Juul

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v23i4.130012

Nøgleord:

Erhvervsuddannelser, Komparativ analyse, Historisk institutionalisme, Sverige, Danmark

Resumé

Denne artikel analyserer den historiske udvikling af erhvervsuddannelsessystemerne i henholdsvis Danmark og Sverige i et forsøg på at forklare, hvorfor Danmark og Sverige valgte hver sin erhvervsuddannelsesmodel. Når de svenske og danske erhvervsuddannelser er interessante at sammenligne, er det bl.a. fordi de repræsenterer henholdsvis en skolebaseret og en oplæringsbaseret model samtidig med, at de to lande på en række andre områder ligner hinanden. Denne kombination af ligheder og forskelle repræsenterer en god mulighed for at blive klogere på de historiske betingelser og dynamikker, som ligger indlejret i de to idealtypiske modeller. Hensigten med komparationen er ikke at diskutere fordele og ulemper ved de to landes erhvervsuddannelsessystemer, men tværtimod at vise, at hvad, der anses for den ideelle model, varierer afhængig af periodespecifikke forhold, erhvervs- og uddannelsespolitiske målsætninger, samt samspillet mellem stat og arbejdsmarkedets parter i de respektive perioder. Artiklen anlægger et historisk institutionelt perspektiv på udviklingen.

Downloads

Publiceret

2021-12-23

Citation/Eksport

Juul, I. . (2021). Enhedsgymnasium eller parallelt ungdomsuddannelsessystem? . Tidsskrift for Arbejdsliv, 23(4), 61–76. https://doi.org/10.7146/tfa.v23i4.130012