Ny arbejdslivsbalancer under corona-krisen – muligheder og udfordringer for ledelse og medarbejdere

Forfattere

  • Steen E. Navrbjerg
  • Dana Minbaeva

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v23i3.129431

Nøgleord:

Virtuel ledelse, Covid-19, Arbejdslivsbalancer, Corona-forskning

Resumé

Da Danmark lukkede ned i midten af marts 2020, skulle mange arbejdspladser på kort tid omstrukturere deres ledelse og samarbejde. Særligt distanceledelse var for mange ledere og medarbejdere en ny udfordring – og selv på arbejdspladser, hvor man fra tid til anden allerede havde arbejdet med virtuel ledelse og samarbejde, var det nyt at have virtuelle medier som det eneste ledelsesredskab. Når en altomfavnende krise manifesterer sig, bliver kvaliteter såvel som mangler i ledelse særligt tydelige. Corona-krisen har således været en prisme, hvorigennem vi kan betragte ledelse og arbejde i et nyt lys, og dermed også et værktøj, som kan bruges til at revurdere ledelse såvel som vores forståelse af arbejdets natur. Helt overordnet stiller vores erfaringer fra ledelse og arbejdsliv under corona spørgsmålstegn ved den traditionelle organisering af arbejdet, som stadig mange steder er bundet op på fysisk tilstedeværelse på arbejdspladsen. Spørgsmålet er, hvilke nye arbejdslivsbalancer, coronaen har åbnet muligheder for – og om der er faldgruber i de nye muligheder.

Downloads

Publiceret

2021-11-26

Citation/Eksport

Navrbjerg, S. E., & Minbaeva, D. (2021). Ny arbejdslivsbalancer under corona-krisen – muligheder og udfordringer for ledelse og medarbejdere. Tidsskrift for Arbejdsliv, 23(3), 82–91. https://doi.org/10.7146/tfa.v23i3.129431