Primus inter pares – paradokser, deadlocks og omveje i gymnasieledelse

Forfattere

  • Alice Juel Jacobsen
  • Anders Buch

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v18i3.122389

Resumé

I denne artikel undersøger vi organisatoriske reformforandringer, som de konstrueres i inter-aktionen mellem ledere og lærere i skolesammenhæng. Det empiriske grundlag er casestudier i danske gymnasieskoler. Ved at benytte en etnografisk fremgangsmåde og et paradoksbegreb knyttet til en forståelse af professioner, undersøges mikroprocesserne, der er i spil i New Public Management-forandringer i skoleregi. I artiklen viser vi, at en position som primus inter pares-leder imellem de professionelle fører til adskillige paradokser, blokeringer og omveje, alle med effekt for arbejdet med forandringer i skolen. Konkrete paradokser identificeres ud fra det em-piriske materiale, og primus inter pares-ledelsens udfordringer udfoldes.

Downloads

Publiceret

2020-05-13

Citation/Eksport

Jacobsen, A. J., & Buch, A. (2020). Primus inter pares – paradokser, deadlocks og omveje i gymnasieledelse. Tidsskrift for Arbejdsliv, 18(3), 47–63. https://doi.org/10.7146/tfa.v18i3.122389