Virtuel omsorg – Etik, ny professionalisme og forhandling af grænser

  • Annette Kamp
  • Stinne Aaløkke Ballegaard
Nøgleord: Velfærdsteknologi, Ældrepleje, Empirisk etik, Etisk arbejde

Resumé

Velfærdsteknologi introduceres i disse år i sundheds- og social sektoren med visioner om at rationalisere og effektivisere på måder, der giver borgerne mere indfl ydelse og frihed og indebærer en tilbagetrækning af den professionelle omsorg. I denne artikel undersøger vi, hvordan indførsel af skærmbesøg i hjemmeplejen er med til at introducere nye værdier omkring omsorg og understøtter nye former for professionalisme. Vi tager udgangspunkt i en empirisk tilgang til etik, der sætter fokus på etik som normative perspektiver, der udvikles og forhandles i en praksis. Artiklen er baseret på et etårigt intensivt feltstudie af brugen af skærmbesøg i hjemmeplejen i en kommune. Vi viser, hvordan etiske diskussioner udfoldes omkring nærhed og distance, og hvordan det relateres til situationen, den specifi kke borger og teknologien. Vi diskuterer desuden betydningen af at gøre medarbejderne til innovationsfortrop i en medarbejderdreven innovation, hvor grænserne for at bruge teknologien hele tiden udfordres.

Publiceret
2020-01-09
Citation/Eksport
Kamp, A., & Ballegaard, S. (2020). Virtuel omsorg – Etik, ny professionalisme og forhandling af grænser. Tidsskrift for Arbejdsliv, 21(3), 26-41. Hentet fra https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/118058